Zinloos geweld

Via de veilingsite Live Nation Ticket Trade biedt Mojo Concerts drie gesigneerde gitaren aan. Wie ten minste 600 euro over heeft voor een gitaar met handtekeningen van onder anderen Steve Vai, Ted Nugent en de mannen van Status Quo, mag meebieden. De opbrengst gaat naar de Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld. „Met deze veiling hopen Mojo Concerts en Gibson [het gitaarmerk in kwestie, red] een steentje bij te dragen aan het tegengaan van geweld, pesten en agressie” aldus het persbericht.

Daar klopt iets niet. De angel zit hem in de bijdrage van de Amerikaanse rocker Ted Nugent. Al in de jaren zeventig roerde deze zelfbenoemde ‘Motor City Madman’ zich als een fervent tegenstander van dierenrechten. Als fanatiek geweer- en boogschutter werd hij een propagandist van bloederige jachtpartijen, waarbij hij breeduit vertelde dat hij het zelfgeschoten wild liefst altijd nog even hoogst persoonlijk de nek omdraaide. In interviews had Nugent daar vaak meer over te vertellen dan over zijn muziek. Tegenstanders van de jacht en vooral de gehate vegetariërs schilderde hij af als tandenloze lafaards. De auteur van het boek met de fijnzinnige titel Kill It And Grill It opende een ranch waar bezoekers tegen fikse betaling een bison of een hert kunnen schieten, waarna Ted ze helpt bij het villen van hun trofee. Nugent werd een woordvoerder voor de Amerikaanse pro-wapenlobby en liet zich regelmatig laatdunkend uit over de dierenrechtenorganisatie PETA (People for the Ethical Treatment of Animals).

Over activiste Heidi Prescott zei hij in een talkshow: „Waarom zou je zeehondjes doodknuppelen als je met diezelfde knuppel de hoer Heidi Prescott een optater kunt geven?” De boete van 75.000 dollar die hem door de rechter werd opgelegd, betaalde hij fluitend in de wetenschap dat hij de dierenliefhebbers een gevoelige slag had toegebracht. Diezelfde Ted Nugent, tevens lid van het bestuur van de Amerikaanse wapenclub National Rifle Association, signeert een gitaar die geld moet opbrengen tegen zinloos geweld in Nederland.

Dat zou allemaal nog niet zo erg zijn, als Nugent hier ook maar iets te betekenen had als artiest. Zijn laatste succesjes stammen uit de jaren 70 en ook zijn ‘supergroep’ Damn Yankees kreeg hier nauwelijks een voet aan de grond. Mojo Concerts importeert indirect de rechtse denkbeelden van Amerikaanse politieke organisaties via het moederbedrijf Live Nation, dat de gitaren ter beschikking stelt. Wie biedt op zo’n gitaar, heeft bloed aan zijn creditcard.

    • Jan Vollaard