Wilt u het zweepje ingepakt?

nrc.next werkt voor de korte serie De Bijbaan een dag bij de meest uiteenlopende bedrijven.

Vandaag aflevering 1: werken in een seksshop.

interieur van Stout in de Amsterdamse Berenstraat. foto MAARTEN VAN HAAFF Haaff, Maarten van

Werken in een seksshop is de ideale manier om je ouders maximaal te shockeren met minimale inspanning. Sekswinkels bieden de student een originele en comfortabele wijze van bijverdienste: je hoeft niet te sjouwen met dienbladen of pizzadozen, of te paraderen in een onflatteus supermarktjasje. Bovendien is het een stuk vermakelijker dan de doorsneekantoorbaan.

Om het aantal vieze oude mannetjes tot een minimum te beperken solliciteer ik bij een vrouwvriendelijke sekswinkel: Stout, in de Berenstraat in Amsterdam. Het vrouwvriendelijke schuilt in het assortiment en de aankleding van de winkel. Op het eerste gezicht lijkt Stout gewoon een chique lingeriezaak, maar tussen de bh’tjes van La Perla en Marlies Dekkers liggen roze sm-setjes en met strass ingelegde handboeien uitgestald. Wat ik eerst houd voor de muis van een Imac, blijkt een moderne, oplaadbare vibrator te zijn. Uiteraard in perfect handtasformaat.

Vanwege de ligging in de hippe Amsterdamse wijk ‘de negen straatjes’ bestaat het winkelpubliek vooral uit fashionista’s en toeristen. Mijn eerste klant komt een felroze stringetje kopen voor zijn vriendin. Terwijl ik het slipje voorzie van een cadeauverpakking kijkt hij zichtbaar ongemakkelijk om zich heen. Zijn ogen vallen op een ‘bevochtigingsspray’. „Glijmiddel in een spraypomp?” vraagt de man verbaasd. „Handig. Doe mij er maar eentje.” Zonder blikken of blozen pak ik de spray in.

„Hoe doe je dat toch?” vraag ik even later aan Jeannette Westerveld (60), de eigenaresse van de winkel. „Moet je nooit lachen als iemand iets geks koopt?” Mijn blik dwaalt langs tuigjes met enorme voorbinddildo’s. „Nee hoor”, antwoordt Jeannette met een serene glimlach. „Binnenpretjes houden we voor onszelf.”

Gedurende de uren die volgen oefen ik een strakke blik. Dat dit snel beter gaat, ondervind ik als er gebeld wordt voor borstvergrotende balsem. En als ik een bestelling van de internetsite moet inpakken („Die vaginaaldouche hoeft geen strikje hoor”). Zelfs een meewarige blik, bestemd voor een vrouw die een penisverlengstuk aanschaft, weet ik van mijn gezicht te vegen.

Wanneer je dit eenmaal onder de knie hebt, is werken bij Stout als elke andere baan in een boetiek. Kanten hemdjes moeten worden voorzien van een anti-diefstallabel, geleverde zweepjes moeten worden ingeschreven en geprijsd. Op dagen dat er weinig klanten binnenkomen, zijn er altijd wel vitrines te poetsen, planken te stoffen of schappen aan te vullen.

Jeannette Westerveld heeft vier vrouwen in dienst, verplicht gekleed in zwart, die ervoor zorgen dat de winkel zeven dagen per week open is. Het rooster is nooit een probleem. „Als een van hen een keer niet kan of op vakantie wil, regelen ze zelf vervanging.”

Het is de bedoeling dat de werkneemsters de artikelen goed kennen. „Ze nemen af en toe een filmpje mee, of ze proberen wel eens een vibrator uit”, aldus Jeannette. Het loon is afhankelijk van leeftijd en verkoopervaring, maar komt gemiddeld uit op 9 euro bruto. Haar werkneemsters zijn vaak studentes, maar niet al te jong. „Ik wil dat mijn klanten zich serieus genomen voelen.”

Meer informatie over de winkel via stoutinternational.com

    • Sonja Hartgring