Opera op Haïti

Regisseur en cameraman Hans Fels heeft het principe dat een film zoveel mogelijk moet laten zien en zo min mogelijk moet vertellen, zo rigoureus doorgevoerd, dat je niet al teveel opsteekt van Le Maryaj Lenglensou (De bloedbruiloft). Een opera met die naam moet worden opgevoerd in Haïti, het armste land ter wereld, met geld uit Nederland van de stichting Doen. Ooit bloeide de Haïtiaanse variant van het genre - overgenomen van de Franse kolonisatoren en vermengd met inheemse en Afrikaanse elementen. Maar op Haïti heeft al lang geen muziekdrama meer geklonken. Fels is zelf een van de initiatiefnemers van het project, vertelt hij. Maar hoe het allemaal precies zit? De componist van het stuk, Iphares Blain is ook te zien, evenals de Nederlandse dirigent René Nieuwint, maar ook over hen komen we nauwelijks iets te weten. We volgen de audities, maar wie die muzikanten zijn? Fels heeft niemand geïnterviewd en is buitengewoon karig met zijn voice over. Van een dwingende verhaallijn is geen sprake: de tegenstelling tussen de diepe armoede en `hoge` cultuur heeft daarvoor een te abstract karakter. Wel zijn er prachtige beelden te zien van Haïtiaanse gezichten, indrukwekkende tropische landschappen en straatbeelden, die uit elkaar barsten van kleur.

Le Maryaj Lenglensou (De bloedbruiloft). Regie: Hans Fels. In: 4 bioscopen.