‘Hele lijst’ musicals in De Nieuwe de la Mar Theaters

De Nieuwe de la Mar Theaters in Amsterdam gaan in augustus 2010 open. Initiatiefnemer Joop van den Ende behoudt de bestaande programmering.

Het vroegere Nieuwe de la Mar-theater in de Marnixstraat in Amsterdam is een bouwput geworden. De eerste paal voor de nieuwbouw gaat binnenkort de grond in – met een nieuwe schroeftechniek, omdat heien te veel overlast voor de buurt zou betekenen. De Nieuwe de la Mar Theaters, zoals het complex gaat heten, neemt de plaats in van het vroegere theater en de naastgelegen bioscoop Calypso/Bellevue Cinerama. De opening is gepland in augustus 2010.

„We zijn begonnen met een budget van 28 miljoen euro, maar we zitten nu al op 53 miljoen,” zegt Joop van den Ende. Zijn vrouw en hij zijn de initiatiefnemers, geldschieters en toekomstige eigenaren van de nieuwbouw. Het project is ondergebracht bij hun VandenEnde Foundation, die straks ook de exploitatie ter hand neemt.

Jacques van Veen, voorheen zakelijk directeur van het Holland Festival, is sinds 1 maart in dienst als directeur van de Nieuwe de la Mar Theaters. Met een programmeringsbudget van maximaal een miljoen euro per jaar krijgt hij straks twee zalen ter beschikking, met 600 en 850 stoelen.

Van den Ende moest de gemeente Amsterdam beloven dat de programmering van het oude theater - toneel, cabaret en kleinere musicals - in stand blijft. Maar wel zullen er voortaan langere series worden gespeeld, aldus Van Veen. Bovendien hoopt hij het bestaande aanbod van vrije theaterproducenten en gesubsidieerde toneelgezelschappen te kunnen aanvullen met eigen initiatieven. Als voorbeeld noemt hij het succesvolle Wie is bang voor Virginia Woolf? dat vorig seizoen als vrije productie werd uitgebracht door theaterbureau Hummelinck Stuurman: „Als we nu al open zouden zijn, zou ik de producent om een herneming vragen, want die voorstelling was in Amsterdam nog lang niet uitgespeeld.” Ook wijst hij op Moeder Courage van Joop van den Ende Theaterproducties: „Die is eigenlijk net iets te groot om te reizen, en daarom niet rendabel. Dat zou beter gaan als je zulke producties op één locatie kunt laten staan.”

Zelf is Van den Ende geen directeur meer van zijn Nederlandse theaterbedrijf. Zijn opvolger Erwin van Lambaart heeft vorige week bekendgemaakt uitsluitend nog musicals te zullen maken – geen toneel meer. Van den Ende zegt dat het bedrijf „een hele lijst musicals” heeft die niet geschikt zijn om meteen een tournee door het hele land te maken, maar wel voor een serie in Amsterdam. Hij roept ook andere producenten op met plannen te komen: „Ik hoop dat dit gebouw een stimulans gaat vormen voor heel veel nieuwe artistieke ideeën.”

    • Henk van Gelder