De hotste ster die wij hier nog niet kenden

Ryan Gosling (27) is een acteur die voor zijn rollen graag rare snorren opplakt.

In Lars and the Real Girl wordt hij (met moustache) verliefd op een sekspop.

Ryan Goslings solide Mormoonse opvoeding heeft hem vast behoed voor een al te rebels bestaan. Foto AFP Actor Ryan Gosling arrives on the red carpet of the 14th Screen Actors Guild Awards at the Shine Auditorium in Los Angeles, California, 27 January 2008. AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS AFP

Er zijn verschillende geheide mogelijkheden om als ster bekend te worden in Hollywood. Een Oscar winnen is de meest verzekerde. Maar een Oscar-nominatie is ook goed. Die Oscar-nominatie kreeg de Canadees Ryan Gosling (London, Ontario, 12 november 1980) voor zijn rol in Half Nelson (2006), als drugsverslaafde highschoolleraar en dat was beslist onverwacht (en de eerste genomineerde Canadees in 60 jaar).

Gosling was op dat moment nauwelijks ouder dan de kinderen die hij in de film geacht werd les te geven, en voor wie de film bedoeld was. En dus bepaald geen ideaal rolmodel, maar het was sowieso een atypisch Academy Award-jaar, met mededingers als Peter O’Toole als oversekste bejaarde (Venus) en de uiteindelijke winnaar Forest Whitaker als dictator Idi Amin (The Last King of Scotland).

Hollywoods nieuwste hottie is van de frisgewassen generatie Mickey Mouse Club-acteurs die ook Christina Aguilera, Britney Spears en Justin Timberlake heeft voortgebracht. Hij heeft in 1993 zelfs nog een tijdje bij de familie Timberlake gewoond.

Maar het moet zijn solide mormoonse en thuisgeschoolde opvoeding zijn die hem behoedde voor een al te rebels bestaan als tienerster. Gosling wist na drie afleveringen MMC al zoveel indruk te maken op de volwassen filmindustrie, dat hij in een hele reeks Canadese televisieseries rollen kreeg.

En daarna het echte werk. Dat kwam in Boaz Yakins Remember the Titans (2000) over de gedwongen fusie tussen een ‘witte’ en een ‘zwarte’ school in het begin van de jaren ’70 in Virginia. En over hoe sport uiteindelijk verbroedert. De echte doorbraak kwam vervolgens met de hoofdrol in The Believer (2001), het regiedebuut van scenarioschrijver Henry Bean (Internal Affairs), een controversiële film over een joodse jongen die zich ontpopt als een felle antisemiet.

Ondanks prijzen op het Sundance-festival voor onafhankelijke films en een reeks Independent Spirit Awards (de Oscar voor niet-studio-films) durfde geen distributeur er zijn vingers aan te branden; na een vertoning in het Simon Wiesenthal Center was de communis opinio dat de op waargebeurde gebeurtenissen gebaseerde film daadwerkelijk antisemitisme zou aanwakkeren. De film is hier inmiddels wel op dvd uitgekomen.

En eigenlijk speelde Ryan Gosling daarna niet eens de meest interessante rollen in tragi-romantische drama’s als The Slaughter Rule (2002, alleen op import-dvd), mislukte thrillers zoals het heftig op Hitchcocks Rope leunende Murder by Numbers over de ‘perfecte moord’ (2002, regie; Barbet Schroeder, toch niet de minste en tegenover Sandra Bullock) en het eveneens aan Nederland gepasseerde The United States of Leland (2003, wel op dvd), waarin hij een getroebleerde jeugdige delinquent speelt.

Op de set van The Notebook (2004) van Nick Cassavetes leerde Gosling zijn toenmalige vriendin Rachel McAdams kennen. De intrigerende psychothriller Stay (2005) van Marc – The Kite Runner – Forster ging dan weer aan Nederland voorbij, wat Ryan Gosling waarschijnlijk de hotste Hollywood-ster maakt met wie we in Nederland helemaal opnieuw kennis moeten maken. Later dit voorjaar is hij nog te zien in een interessant kat-en-muis-spel met Anthony Hopkins in de misdaadthriller Fracture (vanaf 17 mei).

Nu eerst heeft hij zich weer een maf snorretje laten opplakken voor Lars and the Real Girl, het meest hartveroverend surrealistische scenario over een jongen die verliefd wordt op een sekspop. En Lars gebruikt haar werkelijk overal voor (mee naar de kerk, uit eten), behalve waarvoor ze bedoeld is. In interviews verklaarde Gosling dat de film eigenlijk over onvoorwaardelijke liefde gaat.

Wie dat met droge ogen kan beweren en in Gene Wilder z’n grote voorbeeld ziet ,,Gene Wilder is mijn Marlon Brando, hij breekt je hart en maakt je aan het lachen tegelijkertijd”, die is op z’n plek bij de IJslandse absurdistische filmmaker Dagur Kari (Noi albinoi), die met hem en Tom Waits een film wil gaan maken.

De film Lars and the Real Girl met Ryan Gosling gaat morgen in première.