Supermarktondernemers verlaten de ‘subtop’

Albert Heijn groeit: het bedrijf neemt 56 winkels van C1000 over en ook verlaten sommige zelfstandige ondernemers Plus en Super de Boer. „Je moet aan de toekomst denken.”

Cor en Ronald de Jong van Albert Heijn in Boxtel, die eerder een Super de Boer-winkel exploiteerden. Foto Merlin Daleman Nederland, Boxtel, 21-03-08 Cor en Ronald de Jong van de beste Albert Heijn in Nederland 2008. © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

Twee jaar geleden waren Cor (59) en Ronald de Jong (33) nog eigenaar van een Super de Boer. Ze verkochten hun winkel en stapten over naar Albert Heijn. „We waren best jaloers op de Albert Heijn-formule.”

Ze zijn niet de enigen. De afgelopen twee jaar stapten volgens een AH-woordvoerder al een handvol supermarktondernemers van andere ketens over naar Albert Heijn en afgelopen week kondigden opnieuw drie ondernemers van Super de Boer hun overstap aan.

Dat is heel normaal, zegt een woordvoerder van Super de Boer. „Elk jaar is er wel enige overloop van ondernemers van en naar Super de Boer.” Overloop van Albert Heijn naar andere ketens komt vrijwel niet voor, zegt de AH-woordvoerder. „Wij hebben de laatste twee jaar helemaal geen overlopers gehad.”

Inmiddels is het aantal winkels van Albert Heijn gegroeid tot 753, waaronder 27 grote XL-winkels en 40 kleine AH To Go-filialen. Van alle AH-vestigingen worden er circa 200 gerund door zelfstandige ondernemers, die met 1,8 miljard euro omzet goed zijn voor een kwart van de omzet van Albert Heijn.

Piet Scheepers (58) uit het Limburgse Grevenbicht, die vorige week zijn franchisecontract bij Super de Boer beëindigde, verwacht onder de vlag van Albert Heijn een omzetstijging van 10 tot 20 procent te boeken. Scheepers gaat deze zomer met twee vestigingen over, na 36 jaar voor Super de Boer te hebben gewerkt. „Met heel veel plezier”, zegt hij, „maar je moet ook aan de toekomst denken.”

Het rendement van Albert Heijn is volgens supermarktexpert Ron Cijs van reclamebureau Pluspoint „buitengewoon hoog” voor de Nederlandse markt. „Het gemiddelde rendement voor een Nederlandse supermarkt ligt onder de 2 procent. Albert Heijn zit rond de 4 procent.”

Ko van der Linden, die in januari dit jaar zijn Plus in Amstelveen ombouwde tot Albert Heijn, zag zijn omzet met 165 procent omhoogschieten. Puur door de naamsverandering, zegt hij. „Amstelveen is zeer Albert Heijn-minded.”

Nederlands grootste supermarktbedrijf dankt zijn succes deels aan de reparatie van het slechte prijsimago, zegt Cijs. „Albert Heijn stond voor de prijzenoorlog bekend als duur en arrogant, maar staat nu dichterbij de mensen.” Tijdens de prijzenoorlog van de afgelopen jaren werd Albert Heijn ruim 8 procent goedkoper, waardoor concurrenten als C1000 en Super de Boer de marktleider niet meer met lage prijzen konden aftroeven.

Volgens de meest recente test van de Consumentenbond (in november) is Albert Heijn nu nog 3 procent duurder dan gemiddeld, maar goedkoper dan Super de Boer en Plus. Het lijkt erop dat de prijzenoorlog nog niet voorbij is: gisteren maakten Albert Heijn en Plus bekend duizenden producten opnieuw in prijs te verlagen.

Albert Heijn blijft groeien. Het bedrijf is de best presterende dochter van Ahold, bleek begin deze maand uit de jaarcijfers. De supermarktketen noteerde een omzetstijging van 7,9 procent en een bedrijfsresultaat van 573 miljoen.

Daarnaast verkocht Albert Heijn deze maand zijn belang van 73 procent in supermarktbedrijf Schuitema, in ruil voor 56 C1000-winkels, die tot AH zullen worden omgebouwd. Met deze 56 winkels komt het marktaandeel van Albert Heijn boven de 30 procent te liggen. Voor Super de Boer, dat het Franse Casino als grootaandeelhouder heeft, en C1000 geldt dat nog onduidelijk is wie in de toekomst de eigenaar zal zijn en wat dat betekent voor de toekomst van de winkelformules.

Dat ondernemers willen meeliften op dit succes is logisch volgens ex-Plus-ondernemer Van der Linden, die twee marktonderzoeken liet doen voor hij naar Albert Heijn overstapte. „Ik vergelijk het altijd met voetbal: eerst speelde ik in de subtop, nu in de eredivisie.”

Zelfstandigen maken de overstap niet alleen uit financiële overwegingen. Naast een hoge omzet willen de ondernemers ook graag een stabiele toekomst. Zullen de kleinere ketens het hoofd boven water kunnen houden zonder grootschalige fusies? Super de Boer zou best eens overgenomen kunnen worden. Voor Piet Scheepers was het „gerommel” bij Super de Boer (voorheen Laurus) van het afgelopen jaar – Edah en Konmar werden afgestoten, 40 Super de Boer-winkels gingen dicht – reden om over te stappen.

Scheepers’ zonen Frank (25) en Chris (34), die de supermarkten onder de nieuwe naam gaan runnen, menen met Albert Heijn op veilig te spelen. Frank: „Je gaat niet investeren in een bedrijf dat over drie jaar misschien fuseert of van naam verandert. We hebben er vertrouwen in dat Albert Heijn er over tien jaar gewoon nog is.”

    • Sonja Hartgring