Nieuwe prijzenslag in supers

De prijzenoorlog tussen supermarkten lijkt na een lange pauze weer op te laaien. Supermarktketen Albert Heijn verlaagt vandaag de prijzen van duizend A-merkartikelen. Concurrent Plus maakt met ingang van dinsdag ook duizend producten goedkoper.

De prijsverlagingen zijn opmerkelijk, omdat de prijzen voor grondstoffen als graan, rijst, vlees en olie het laatste jaar juist fors omhoog zijn gegaan. Supermarkten voeren harde gesprekken met hun leveranciers over wie voor de stijgende prijzen moet opdraaien, omdat ze die niet aan de consument willen doorberekenen.

Albert Heijn verlaagt de prijzen van A-merken als Campina, Heineken en Spa Fruit. Plus verlaagt de prijzen van onder meer schoonmaakartikelen.

De prijzen zijn in Nederlandse supermarkten laag in vergelijking met andere Europese landen sinds marktleider Albert Heijn in 2003 een prijzenoorlog begon. Die duurde voort tot eind 2006. Toen supermarktketen Dirk van den Broek in januari van dit jaar fors adverteerde met prijsverlagingen, reageerde Albert Heijn daar nog niet op.

„Een verdieping van de prijzenoorlog is heel goed mogelijk”, zegt supermarktexpert Leo Kivits. Sinds het begin van de prijzenoorlog in 2003 is volgens Kivits al 2 miljard euro aan omzet „verdampt”. Maar supermarkten zijn bang dat hun klanten denken dat ze de prijzen inmiddels weer verhoogd hebben en willen daarom nu een signaal geven dat ze nog steeds op de prijs letten.