Een onbeschrijflijk gevoel in de lucht

© Jorgen Krielen / Lelystad, 20-03-2008 / Leslokaal Polder Aviation. luchtvaart vliegscholen onderwijs cockpit Krielen, Jorgen

Al van jongs af aan droomde Lars Muus (34) ervan piloot te worden. Door omstandigheden kwam het er niet van en nam zijn carrière een heel andere wending. Hij werd politieagent.

Waarom heb je vroeger niet doorgezet?

„Ik had me aangemeld bij de luchtmacht, maar kwam niet door de selectie. De kans was ook maar klein. Eén op de duizend sollicitanten werd indertijd aangenomen. En de opleiding voor de burgerluchtvaart was voor mij financieel gezien onmogelijk.”

Dus ging je bij de politie.

„Maar mijn droom heb ik altijd gehouden. Vorig jaar kreeg ik een financiële meevaller, ik ging samenwonen waardoor ik een spaarpotje kon opbouwen. Door mijn beroep zie ik dat een ongeluk in een klein hoekje zit, het leven kan met één dom verkeersongeluk over zijn. Daarom besloot ik alsnog mijn passie te volgen.”

Wat kost een vliegbrevet?

„Voor een private pilot license betaal je 13.000 euro. Daarmee kun je nog geen geld verdienen. Je mag alleen mensen gratis meenemen. Het is een dure hobby. Nederland is bijzonder onvriendelijk voor vliegeniers. Je betaalt veel luchthavenbelasting en daar komen ook nog start- en landingsgelden bij. Als je landingslessen hebt, kan dat behoorlijk oplopen. Ook al vallen de landingen onder één les, je betaalt per keer dat je landt. Dat kan uitkomen op 300 euro per uur. In Amerika is een vliegbrevet de helft goedkoper.”

Het is hopelijk – vanuit consumentenoogpunt – een moeilijk examen?

„Ik heb nu 35 uur aan sololessen gehad, je moet minimaal 45 uur in de lucht zijn geweest. Daarnaast krijg je acht theorievakken, zoals meteorologie en luchtrecht. Ik vind de moeilijkheidsgraad meevallen, het is vooral erg veel lesstof. Het is natuurlijk wel zo dat je er een derde dimensie bij hebt in de lucht. In plaats van voor- en achteruit zoals met een auto, kun je ook naar boven en beneden. Je moet leren navigeren, in de lucht vind je geen verkeersborden.”

Is het druk in de lucht?

„Op een zonnige zondagmiddag is het opletten boven Lelystad. Dat ervaar ik trouwens niet als stress. Mensen houden zich in de lucht beter aan de regels dan op de grond. Je moet weten wat je doet om controle te houden over je eigen vliegtuig. En de regels zijn erg strikt. In bepaalde luchtruimtes mogen we niet komen met eenmotorige vliegtuigen, zoals de Cessna waarmee ik vlieg.”

Je passie heeft nog niet voor een huwelijksaanzoek in de lucht gezorgd?

„Eerlijk gezegd is mijn vriendin doodsbang voor vliegen, ze staat liever met beide voeten op de grond. Ze heeft er wel veel voor over. Door mijn uitgaven kunnen we ons op dit moment niet in een duurdere auto rijden dan we nu doen of de badkamer verbouwen. Ik geef per les het bedrag van een flatscreen uit. Het is daarom erg lief dat ze mij steunt. En voor mij is het financiële plaatje ondergeschikt aan het onbeschrijfelijke gevoel dat ik heb in de lucht.”

Willemijn van Benthem