Vliegtaks leidt tot vlucht naar luchthavens België

De Turkse luchtvaartmaatschappij Corendon staakt vanaf 1 juli zijn vluchten vanaf luchthaven Maastricht. Dit heeft directeur Atilay Uslu vandaag gezegd. Reden is de invoering van de ecotaks.

Woensdag gaf de voorzieningenrechter in Den Haag de regering het groene licht voor invoering van de heffing. Luchtvaartmaatschappijen, reisbureaus en luchthavens hadden een kort geding aangespannen tegen de staat om de ecotaks, maar de rechter stelde hen in het ongelijk.

De Italiaanse prijsvechter Volaria had al eerder aangekondigd wegens de ecotaks zijn vluchten vanaf Maastricht te zullen stoppen. Corendon volgt dit voorbeeld en verplaatst zijn activiteiten uit Limburg naar de luchthaven van Luik. „We moeten wel. We zijn een low cost-maatschappij en onze klanten hebben duidelijk aangegeven dat ze niet bereid zijn 45 euro per persoon extra te betalen”, zegt Uslu. Passagiers die al vluchten hadden geboekt vanaf Maastricht na 1 juli worden per bus naar Luik gebracht.

Corendon handhaaft wel Schiphol en Eindhoven als vertrekpunten, maar biedt zijn klanten gratis omboeken naar Brussel (Zaventem) aan om de ecotaks te ontlopen. Uslu sluit niet uit dat zijn bedrijf volgend jaar ook Eindhoven verlaat. „We kijken ook naar alternatieven in Duitsland, zoals Niederrhein, vlakbij Nijmegen.”

Intussen vormt de toepassing van de regels voor de ecotaks voor luchtvaartmaatschappijen een lastige puzzel. In de wet staat dat voor bestemmingen tot 2.500 kilometer de heffing 11,25 euro per persoon zal bedragen, daarboven is het tarief 45 euro. In Turkije ligt precies de grens. Istanbul valt onder het tarief van 11,25, de populaire badplaats Antalya ligt verder weg, zodat passagiers 45 euro moeten betalen. „De wet is op dit gebied krom”, zegt Atilay Uslu. „Cyprus ligt ook verder dan 2.500 kilometer maar valt wel onder het tarief van 11,25 omdat het in de EU ligt.” Van belang is ook vanaf welke luchthaven in Nederland wordt vertrokken. Vakantievluchten vanaf Groningen en Eindhoven Airport kunnen straks, met dezelfde eindbestemming, onder twee verschillende tarieven vallen.

De vereniging van reisbureaus (ANVR), die fel gekant is tegen de ecotaks, wijst ook op de geografische verwarring. Voor de Canarische Eilanden (deel van Spanje), de Azoren en Madeira (Portugees grondgebied) gaat wel het hoogste tarief gelden. „Juridisch klopt het wel, met verwijzing naar EU-verdragen”, zegt een woordvoerder van de ANVR. „Maar het is niet handig. Ook andere landen aan de Middellandse Zee, zoals Marokko, worden straks in tweeën gedeeld.”