Starbucks moet fooi aan personeel terugbetalen

Koffieketen Starbucks moet meer dan 100 miljoen dollar (65 miljoen euro) aan fooien en rente terugbetalen aan werknemers van de keten van koffiewinkels in Californië. Dat maakte de rechtbank van San Diego gisteren bekend. Eind februari oordeelde een lagere rechter dat chefs van ploegendiensten bij Starbucks onterecht hadden meegedeeld in de fooienpot. Starbucks had de chefs in plaats daarvan meer loon moeten geven.

Volgens de Californische wet is het niet toegestaan dat chefs en managers een deel krijgen van de door klanten achtergelaten fooien. Dat geld is bestemd voor uitvoerend personeel, de mensen die bij Starbucks koffiebonen malen en melkschuim opkloppen. De rechter was het niet eens met Starbucks’ argument dat chefs van ploegendiensten geen managers zijn en veel van hun taken overeenkomen met die van het uitvoerende personeel. Starbucks is van plan om in hoger beroep te gaan. „De uitspraak raakt kant noch wal”, zei een woordvoerder.

Het is nog niet duidelijk hoe het geld zal worden verdeeld over 100.000 voormalige en huidige werknemers, die sinds oktober 2000 in Californië in dienst moeten zijn geweest. De rechtszaak werd eind 2004 ingediend door Jou Chou, een voormalige Starbucks-werknemer in La Jolla, Californië. In 2006 sloten ruim 100.000 voormalige en huidige werknemers zich aan bij zijn klacht over het fooiensysteem.

Werknemers van Starbucks liggen al langer overhoop met de koffieketen. In 2004 richtten zij hun eigen vakbond op. (Reuters, AP)