Serie ‘Mad Men’ treft mannenwereld op omslagpunt

Wie van dramaseries houdt, komt tijd te kort. Amerika beleeft al weer een jaar of negen een gouden eeuwtje en de tv hier kan het dankzij tien concurrerende zenders prima bijhouden. Zelfs de VARA werkt een schandelijke achterstand weg door de laatste 21 Sopranos er met twee tegelijk door te jassen.

De afgelopen weken zijn er flink wat veelbelovende series in première gegaan, of aan een volgend seizoen begonnen. Lost, dat de derde reeks eindigde in een gemakzuchtige warboel, is sinds zondag ijzersterk en hallucinerend spannend terug op Net5. Als in het spookhuis word je alle kanten opgeschud, elk gevoel van vastigheid of begrip wordt je in een volgende scène wreed ontnomen.

De verrassendste nieuwkomer is de roodharige acteur Damian Lewis als een rechercheur die weer aan de slag gaat na twaalf jaar onterechte gevangenisstraf. Lewis, met zijn mooi geknepen ogen, maakt van een goeie politieserie iets bijzonders, zoals Hugh Laurie dat deed met de ziekenhuisserie House. In Life (zijn straf, tot zijn advocate aantoonde dat het bewijs niet deugde) wordt wekelijks een zaak opgelost. Daarnaast probeert Lewis te achterhalen wie hem er destijds heeft bijgelapt. Dat hij houdt van snelle auto’s, vrouwen en een huisbewaarder heeft à la Magnum PI, maakt de serie ook nog eens geestig. Dinsdags op RTL5.

De eerste aflevering van Mad Men, sinds drie weken op de late dinsdag op BBC2, was even briljant als de The Sopranos, waar de bedenker en schrijver van de serie jarenlang een belangrijke functie had. Schitterend wordt de wereld opgeroepen van de mannen van de reclamebureaus op Madison Avenue in een tijd waarin roken nog een onschuldig pleziertje was. Werkelijk iedereen heeft voortdurend een sigaret in zijn mond, zelfs de gynaecoloog tijdens een onderzoek.

Mad Men speelt in 1961. Zelden is die tijd zo zorgvuldig gereconstrueerd in decors en gedrag. Mannen zijn stoer, vrouwen zijn volgzaam en weten dat hun glazen plafond op vloerhoogte hangt. Zwarten hebben de slechtste baantjes. De kracht van de serie is dat het de mannenwereld treft op zijn omslagpunt. In Reader’s Digest is een invloedrijk artikel verschenen waarin staat dat je van roken kanker krijgt – een uitdaging voor de reclamebureaus – en vrouwen beseffen dat ze niet altijd ondergeschikt hoeven te zijn.

Na de geweldige première viel het tweede deel wat tegen omdat het inzoomde op de thuissituatie van de hoofdpersoon en zijn vrouw in suburbia. Hopelijk hervindt Mad Men de komende weken zijn balans tussen de account executives en secretaresses van Madison Avenue.

Er is opnieuw een lid van de cast van Six Feet Under opgedoken in een prima tv-serie. Peter Krause (Nathan Fischer) heeft de hoofdrol in Dirty Sexy Money waarin hij advocaat en manusjes van alles is van een cartoonesk rijke familie (vanaf komende dinsdag op Net5). Nathans ex Brenda zit in Brothers and Sisters, broer David in Dexter en de gestoorde Arthur heeft een hoofdrol in The Office.