Kríjg toch allemaal de kleren

Spotgoedkoop en steenrijk lijkt een contradictio in terminis, maar in het geval van de familie Brenninkmeijer is het een goed werkende combinatie.

De van oorsprong Duitse marskramers wisten met goedkope kledingwinkels de rijkste familie van het land te worden. (jongste schatting van Quote: 18,5 miljard euro). C&A, vernoemd naar de twee oprichtende broers Clemens en August Brenninkmeijer maar door grappenmakers verbasterd tot Cheap & Awful, is uitgegroeid tot een miljardenconcern. Alleen al in Europa zijn er bijna 1.200 winkels in 16 landen. Met de winsten uit de kassa sloeg de familie aan het beleggen, investeren en handelen in vastgoed, waarmee nog veel meer miljarden worden verdiend.

Hoe omvangrijk ook, het familiebedrijf groeit niet helemaal in de pas met de concurrentie. In Duitsland, C&A’s voornaamste afzetmarkt, groeide de omzet in 2006 met 4 procent tot 2,8 miljard, terwijl het marktgemiddelde ruim boven de 10 procent zit. Dat bracht de Brenninkmeijers ertoe iets nieuws uit te rollen: Avanti, een goedkopere kledingwinkelketen om de onderkant van de markt aan te vallen.

De afgelopen maand opende de Avanti al twee winkels in Augsburg en Gelsenkirchen. Het moet als prijsvechter (‘unverschämt günstige Preise’) klanten zien af te snoepen van andere lageprijzenwinkels als Kik, Takko en het eveneens Nederlandse Zeeman. Als de formule aanslaat zal Avanti uitbreiden, elders in Europa en mogelijk ook in Nederland.

Hoe succesvol Avanti ook mag worden, over een sprong naar Nederland zullen de Brenninkmeijers nog goed moeten nadenken. Er ligt nog een pijnlijk dossier in de kast. In 2003 en 2004 sloot een eerdere ‘Mode-prijsstunter’ van de Brenninkmeijers zijn deuren, Marca. In Nederland gingen 38 winkels op in C&A, 15 gingen dicht. De sanering kostte 250 banen. Marca, (‘mode voor het hele gezin tegen scherpe prijzen’) bestond sinds 1985, maar moest zich na twintig jaar in een felle concurrentiestrijd met Zeeman en Wibra gewonnen geven. Ook in België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland hees Marca de witte vlag. Knap dus als nu, nog maar vier jaar later, een tweede prijsvechter onder de aanvalslustige naam Avanti wel zal slagen.

In Nederland is er nog een beertje op de weg. In Vlaardingen staat een winkel die Avanti Mode heet. Maar ach, de uitbaters daarvan, het echtpaar Booster, zullen heus niet te beroerd zijn om afkooponderhandelingen met de rijkste familie van Nederland aan te gaan.

Philip de Witt Wijnen