Kajakken met de techniek waarmee een pinguïn zwemt

Met een Mirage Drive kan een kajak handenvrij worden voortbewogen. Ideaal voor sportvissers en natuurfotografen.

De proefpersoon die in het water van de Keizersgracht terechtkwam.

We gebruiken onze handen en armen om dingen vast te pakken, te knijpen, te slaan of desnoods te gooien, maar niet om ons voort te bewegen. Daardoor kwam Greg Ketterman, ontwerper van de Amerikaanse kajakproducent Hobie, op de vraag waarom kajakkers voornamelijk hun armspieren gebruiken terwijl ze toch veel meer kracht in hun benen hebben?

Met dit gegeven kroop Ketterman achter de tekentafel en ontwierp hij de Mirage Drive, een door de benen aangedreven voortstuwingssysteem voor kajaks. De bijna vier kilo wegende Mirage doet sterk denken aan pinguïnvleugels en de manier waarop deze vogels door het water zwemmen.

Met de Mirage Drive is het mogelijk comfortabel en handenvrij te kajakken. Hetgeen ideaal is voor onervaren peddelaars, maar ook erg praktisch is voor sportvissers en natuurfotografen. Voor aanvang van het kajakken dient de Mirage Drive in de speciaal daarvoor gemaakte uitsparing van de boot geplaatst te worden. Daarna: trappen maar.

Onderzoek heeft aangetoond dat een kajakker die gebruikmaakt van een Mirage Drive in zijn eentje sneller vooruitgaat dan twee kajakkers die peddelen en alleen hun armen gebruiken.

Maar er kleven ook wat minpuntjes aan het systeem. Een peddelende kajakker zit laag in zijn boot, dit is niet het geval met een kajakker die de Mirage Drive gebruikt. Die zit op zijn kajak, waardoor het zwaartepunt wat hoger komt te liggen en de boot duidelijk onstabieler wordt.

Tijdens het varen met de Mirage Drive wordt de boot iets opgetild waardoor de stabiliteit ook enigszins wordt aangetast. Het is daarom aan te bevelen een breed model te nemen van de zes verschillende Hobie-modellen die op de markt zijn gebracht.

De persoon die de Hobie-kajak voor dit stukje testte woog 125 kilo. Hij is een ervaren kajakker die zich niettemin verkeek op het verschil in stabiliteit van de Hobie. Het gevolg was een onvrijwillige zwempartij in de koude Amsterdamse Keizersgracht. Helaas heeft de gemeente geen trapjes in de kaden aangebracht om weer op het droge te kunnen komen. Een in de buurt liggende motorsloep met een trapje bracht uitkomst.

Helemaal handenvrij zijn de Hobie-kajaks trouwens niet. Om de handgreep van het roertje te kunnen bedienen is af en toe de linkerhand nodig. Een andere onvolkomenheid is dat met de Mirage Drive niet achteruit gevaren kan worden, hiervoor is een peddel nodig die bij de Hobie wordt geleverd. Hierdoor kunnen er gemakkelijk snelheden van 8 á 9 kilometer per uur gehaald worden. Bovendien geeft het wat extra stabiliteit.

Alle kajaks van Hobie hebben een uitsparing voor een mast, waardoor ze met een zeiltuig kunnen worden uitgerust. Als er pinguïns op de Noordpool hadden geleefd was zo’n op de zwemtechniek van deze vogels gebaseerd systeem wellicht door een eskimo uitgevonden. Een Hobie is ook snel. Want iedere traditionele kajak wordt er moeiteloos door gepasseerd.

Kijk voor meer informatie en een demonstratie op nrc.nl/economie

    • Ruud van Marion