Refresco doet alles wat niet alcoholisch is

Sinds sapfabrikant Refresco in handen is van een groep investeerders is het bedrijf snel gegroeid. Wel staat het resultaat onder druk door dure grondstoffen, zoals sinaasappelconcentraat.

Fabriek in Bodegraven waar Refresco frisdrank en sappen afvult. Het bedrijf heeft 2.500 werknemers in achttien van zulke fabrieken in acht Europese landen. Foto Floren van Olden Bodegraven 12-3-2008 Sapfabriek waar ondermeer wicky wordt gemaakt word. Ook ondermeer Pepsi ,Coca Cola en Albert Heijn besteden hier een aantal van hun producten uit (deze mochten niet op de foto dus misschien ook niet in het bijschrift (Wicky wel)). Foto Floren van Olden industrie dranken Olden, Floren van

Maar liefst vier overnames deed Hans Roelofs, algemeen directeur van sapfabrikant Refresco, het afgelopen jaar. Vrijwel dagelijks zat hij in het vliegtuig op weg naar weer nieuwe onderhandelingsrondes met een overnamekandidaat of om de integratie van een nieuwe aanwinst in goede banen te leiden. En daar zal voorlopig weinig verandering in komen. „We willen elk jaar 7 procent groeien in omzet en aantal klanten. Daar bovenop willen we groeien via acquisities.”

Het is hard gegaan met het in Dordrecht gevestigde Refresco sinds het bedrijf in 2006 grotendeels in handen kwam van een groep IJslandse investeerders, waarvan FL Group, ooit eigenaar van Icelandair, de grootste is en Kaupthing Bank de bekendste. De omzet verdubbelde van 660 miljoen euro in 2006 naar 1,3 miljard vorig jaar. „De IJslanders houden van groei”, beaamt Roelofs. „Die druk was vroeger minder groot dan nu. Zolang wij per jaar meer dan 10 procent waarde creëren voor de aandeelhouders, blijven ze.”

Ook het assortiment werd uitgebreid. Sinds de aankoop van het Belgische Sun Beverages Company in 2007 maakt Refresco niet alleen maar sappen, maar ook water en frisdranken. „We doen nu alles wat niet alcoholisch is”, vat Roelofs samen. Refresco, dat inmiddels tot de grotere fabrikanten in Europa behoort, produceert zogeheten private labels (producten met het merkteken van de klant erop) voor alle supermarkten in Nederland en voor ketens in veel andere Europese landen.

Het bedrijf, met achttien productielocaties in Europa, vult sappen, waters en frisdranken af of produceert ze volgens recept van de klant. Daarnaast denkt Refresco mee over nieuwe producten. „Het gaat erom dat we de klant tevreden houden: hoe behalen ze een zo hoog mogelijke marge op een product? En dus denken we mee over nieuwe smaken, een betere sluiting of een andere verpakking.”

Refresco werkt ook voor zogeheten A-merken als Coca-Cola en PepsiCo, Unilever (Lipton Ice Tea), Heinz (Roosvicee) en Danone (water en frisdrank).

Groei is nodig om interessant te blijven voor de afnemers, volgens Roelofs. „Dit is een kapitaalintensieve industrie, omdat de machines wegens snelheids- en hygiëne-eisen duur zijn. En die investeringen zijn voor veel kleine bedrijven niet meer op te brengen. Dat biedt ons overnamemogelijkheden. Want wij moeten het hebben van grote volumes voor veel klanten, alleen dan kun je je kostprijs laag houden. Bovendien wordt onze klantenmarkt steeds internationaler, daar moet je in mee.”

Het bedrijf houdt stevig vast aan zijn beleid dat het geen eigen merken op de markt brengt. „Dan zouden we onze klanten beconcurreren. Als we morgen een bedrijf overnemen dat een eigen merk voert, dan zetten we dat onderdeel meteen te koop.” Eigen merken verkopen vereist een heel andere expertise dan merken voor klanten maken, volgens Roelofs. „Daar heb je een hele batterij marketingmensen voor nodig. Wij zijn goed in productie en ontwikkeling. In mijn visie is het niet goed mogelijk om binnen één bedrijf zowel private labels als eigen merken te maken.”

Er is één uitzondering op de regel dat Refresco nooit eigen merken zal gaan verkopen. En dat is het kinderdrankje Wicky, dat zo’n tien jaar geleden per ongeluk ontstond in het laboratorium van Refresco en sindsdien een groot succes is. Jaarlijks verkoopt het bedrijf alleen al in Nederland 260 miljoen pakken en pakjes Wicky. Roelofs: „Zonder dat we er ooit één cent reclamegeld aan hebben gespendeerd.” Volgens Roelofs beconcurreert Wicky geen producten van klanten, „want onze klanten hebben zoiets niet”.

Ondanks de omzetverdubbeling in het afgelopen jaar noemt Roelofs 2007 „een lastig jaar” wegens de stijging van de grondstofprijzen en een zeer matige zomer. Doordat orkanen in Florida grote schade aanrichtten aan sinaasappelboomgaarden steeg de prijs van sinaasappelconcentraat van 1.000 naar 2.500 dollar per ton. Vorst in Polen in de maand mei maakte appelsapconcentraat veel duurder. Alleen dankzij reorganisaties in de Benelux, Spanje en Duitsland, waarbij ruim 200 banen werden geschrapt, en prijsonderhandelingen met klanten bleef de winstmarge op peil. Om diezelfde reden is geïnvesteerd in een snellere productielijn in Bodegraven, die in plaats van 7.500 verpakkingen per uur 24.000 eenheden aflevert.

Het zakelijk bestaan van Hans Roelofs zal er de komende jaren niet veel rustiger op worden. Hij heeft alweer „vier of vijf” overnamekandidaten op het oog. „Daarvan hopen we er de komende jaren een aantal te kunnen kopen en zo de omzet opnieuw te verdubbelen.”

    • Friederike de Raat