Invoering vliegtaks gaat door

De regering mag per 1 juli de vliegtaks invoeren. Dit heeft de voorzieningenrechter in Den Haag gisteren bepaald. De overkoepelende brancheorganisaties voor de luchtvaart (Barin) en reisbureaus (ANVR) hadden samen een geding aangespannen tegen de staat, maar rechter Roel Paris stelde hen in het ongelijk. ANVR overweegt tegen de uitspraak in beroep te gaan.

Volgens Paris is de belasting „niet onmiskenbaar strijdig” met het internationale luchtvaartverdrag van Chicago en met Europese verdragsregels. Hiermee is de weg vrij voor invoering van de heffing van 11,25 euro per persoon op vluchten tot 2.500 kilometer en 45 euro voor vluchten boven die afstand. Het kabinet ziet de heffing als een vorm van milieubelasting, maar de opbrengst ervan, geraamd op 350 miljoen euro per jaar, vloeit terug in de staatskas en wordt niet aangewend voor het milieu.

Milieuorganisaties wijzen op deze tegenstrijdigheid. „We roepen de regering op om expliciet te maken voor welk duurzaam doel het geld zal worden gebruikt”, zei de Climate Neutral Group in Utrecht gisteren.

Ook Schiphol heeft zich vanaf het begin tegen de heffing opgesteld. Directeur Gerlach Cerfontaine vreest dat de groei van de luchthaven dit jaar zal stagneren als gevolg van de ecotaks. Passagiers kiezen mogelijk voor vertrek vanaf nabijgelegen luchthavens in Duitsland of België, vreest Schiphol. Het Duitse Lufthansa zegt te rekenen op een toename van het aantal Nederlandse passagiers dat vanuit Duitsland zal gaan vliegen. Patrick Artiel, manager van Lufthansa in Nederland, zegt dat zijn bedrijf de vluchten vanaf Duitse luchthavens zal uitbreiden. Lufthansa overweegt passagiers per trein over de grens te brengen. Aanvoer per vliegtuig vanaf Schiphol naar bijvoorbeeld Düsseldorf of Frankfurt is geen oplossing, legt Artiel uit, want bij een doorverbinding voor de lange afstand geldt het hoge tarief van 45 euro.