‘Reclame in films op tv inbreuk copyright’

Reclame tijdens speelfilms die op tv worden uitgezonden, is een inbreuk op het auteursrecht van de filmmakers. Dat bepaalde het Zweedse Hooggerechtshof gisteren in een zaak van twee Zweedse regisseurs tegen TV4, het grootste commerciële station van het land.

Regisseurs Claes Eriksson en Vilgot Sjöman hädden de zaak in 1995 aangespannen. Sjöman is inmiddels overleden. TV4 moet een boete betalen van 300.000 kronen (32.000 euro). De regisseurs gaven nooit toestemming voor reclame tijdens hun films.

Het hof bepaalde dat reclame tijdens films de kijkervaring verstoort, ook als reclame op een breekpunt in de film wordt getoond. Advertenties maken een uitzending ook langer dan de regisseur had bedoeld. Commerciële belangen wegen niet zwaarder dan het recht van de maker om te bepalen hoe zijn werk wordt vertoond.

Het hof bepaalde ook dat de literaire of artistieke reputatie van de regisseurs niet was geschaad. . De uitspraak van het hof betekent niet dat op de Zweedse tv geen reclame meer tijdens films is te zien: veel regisseurs tekenden contracten met tv-stations waarin zij toestemming geven voor reclame tijdens hun films.

De Europese mediarichtlijn staat programma-onderbrekende reclame toe, zegt hoogleraar informatierecht Egbert Dommering van de Universiteit van Amsterdam. „Na dertig minuten, op ‘natuurlijke momenten’. Het is de vraag of de richtlijn in overeenstemming is met de zogeheten morele rechten van de makers. Die beschermen de maker tegen aantasting van zijn werk. Dat is nog nooit getoetst.”