‘Koop Alitalia in gevaar door vakbonden’

Het akkoord tussen Air France-KLM en Alitalia is „in gevaar” door de weigering van de Italiaanse vakbonden om het te accepteren. Dit heeft topman Jean-Cyril Spinetta van Air France-KLM vandaag gezegd.

Spinetta heeft wel nog „vertrouwen” in de goede afloop, zei hij tegen het Italiaanse persbureau Ansa. Hij zou vanochtend de top van Alitalia ontmoeten om te kijken hoe de besprekingen met de bonden kunnen worden heropend.

De negen betrokken vakbonden en Spinetta kwamen gisteren recht tegenover elkaar te staan. Spinetta presenteerde zijn plannen als voldongen feit. Volgens hem moeten er 1.600 ontslagen vallen bij Alitalia: 500 piloten, 600 stewards en 500 medewerkers aan de grond. Air France-KLM is bereid 3.200 werknemers van de onderhoudtak van Alitalia over te nemen, maar zal er daarvan ook nog 650 ontslaan.

„We hoeven Alitalia niet te kopen”, zo voerde Spinetta gisteren de druk op richting de bonden en hij deed een beroep op hun „redelijkheid”. De negen vakbonden reageerden geprikkeld. „Extreem negatief”, noemde de vertegenwoordiger van de pilotenbond Anpac de besprekingen. De bonden eisen dat Air France-KLM echte onderhandelingen opent over de toekomst van Alitalia en de werkgelegenheid. „We wachten op een antwoord”, aldus een vakbondswoordvoerder.

Ook de problemen rond de inkrimping van de Milanese luchthaven Malpensa zijn nog niet opgelost. De eigenaar van de luchthaven, Sea, eist een schadevergoeding als Alitalia zijn internationale vluchten van Milaan naar Rome verplaatst. Air-France-KLM wil dat de Italiaanse regering deze eventuele schadeclaim betaalt, maar het kabinet wil daar vooralsnog niet aan.

Minister Padoa-Schioppa van Economische Zaken, die al instemde met de plannen, zei vanochtend in de krant Corriere della Sera: „Alles is nog mogelijk. Ik ben de bestuurder van een ziekenwagen die de zieke (Alitalia) naar het enige ziekenhuis (Air France-KLM) brengt dat hem nog wil opnemen. Ik rij zo hard ik kan, maar wat als ik niet op tijd kom, omdat er stoplichten zijn die me tegenhouden?”

Alitalia heeft nog voor twee maanden geld in kast, dan wacht een faillissement. De Italiaanse parlementsverkiezingen van 13 en 14 april vertragen de overname, omdat Air France-KLM eist dat de nieuwe regering zich ook achter de overname stelt.

    • Bas Mesters