Boskalis wil nog steeds divisie van Smit inlijven

Baggeraar Boskalis boekte een forse winst in 2007. Vloeibaar gas en de opkomst van China zijn belangrijk voor de toekomst van het bedrijf.

De manifestatie van China als industriële grootmacht en de opkomst van vloeibaar gas (LNG) als brandstof zijn volgens bestuursvoorzitter Peter Berdowski van Boskalis belangrijke ontwikkelingen voor de toekomst van de baggeraar.

Koninklijke Boskalis Westminster boekte vorig jaar een winst van 204,4 miljoen euro op een omzet van 1,9 miljard. Daarmee valt de winst 75 procent hoger uit dan in 2006. De toename van de omzet bedroeg 38 procent.

Het lijkt onlogisch dat Boskalis de opkomst van China uitvoerig beschrijft bij de publicatie van de jaarcijfers. In 2007 behaalde de baggeraar in Azië een omzet van 224 miljoen euro. Alleen Nederland was al goed voor 240 miljoen omzet. „Wij kunnen profiteren van de opkomst van China zonder daar zelf aanwezig te zijn”, zegt Berdowski. Door de Chinese vraag naar grondstoffen leggen grote exporteurs zoals Australië en Brazilië nieuwe havens aan en breiden ze bestaande havens uit, zegt de topman. Daar profiteert Boskalis van.

Vorige maand tekende Boskalis samen met concurrent Van Oord een contract ter waarde van 1 miljard euro voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. „Ook hier is China als de werkplaats van de wereld belangrijk voor ons”, zegt Berdowski. De Tweede Maasvlakte moet de capaciteit van de containeroverslag van de Rotterdamse haven vergroten. „Heel erg veel van die containers komen uit China.”

Behalve China speelt LNG, vloeibaar gemaakt gas, een belangrijke rol. In 2007 was uitbreiding van de LNG-haven Ras Laffan in Qatar een van de belangrijkste klussen voor Boskalis. Het bedrijf legde hier vooral stormbrekers aan. Het project genereerde een omzet van 400 miljoen euro. Daarnaast zal Boskalis de komende jaren havens, terminals en fabrieken voor LNG aanleggen in Australië, Angola, Nigeria en Qatar.

De baggeraar wil niet alleen LNG-infrastructuur helpen aanleggen, maar ook maritieme diensten verlenen aan de olie- en gasindustrie, zoals loodsen, slepen en onderhoudswerk. Boskalis heeft daarvoor onder andere een samenwerkingsverband met het Saoedische Rezayat onder de naam Lamnalco. Vorig jaar droeg dit bedrijf 52 miljoen euro bij aan de omzet van Boskalis. „Die sector groeit heel erg hard. Daarom willen wij graag uitbreiden. Het is wel belangrijk om eerst aan schaalvergroting te doen.” De klanten zijn Shell, Chevron, en andere grote olie- en gasbedrijven, zegt de topman. Die zijn veeleisend en zitten verspreid over de wereld. „Schaalgrootte is dan noodzakelijk om contracten binnen te halen”, stelt hij.

Eerder dit jaar deed Boskalis via Lamnalco een bod op de terminaldivisie van sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale, die op hetzelfde terrein als Lamnalco actief is. Smit wees het bod resoluut af. Een samenwerking met Lamnalco of een totale overname van Smit waren volgens topman Ben Vree van Smit wel bespreekbaar.

Wat Boskalis nu gaat doen is nog niet duidelijk. Berdowski: „Wij blijven overtuigd dat een samenvoeging een meerwaarde heeft en alle opties om dit te bereiken zijn nog open.”

    • Melle Garschagen