Hogesnelheidslijn-zuid ‘binnenkort’ in gebruik

De hogesnelheidslijn-zuid wordt „binnen een paar weken” in gebruik genomen. Dit heeft minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) gisteren bekendgemaakt op een congres over hogesnelheidstreinen in Amsterdam. In eerste instantie komt er een „experimentele dienst”, die „na de zomer” wordt vervangen door een uurdienst tussen Amsterdam en Rotterdam.

Op 1 april 2007 zou de hsl worden geopend, maar problemen met het baanbeveiligingssysteem ERTMS leidden keer op keer tot uitstel. „Het heeft veel langer geduurd dan de bedoeling was, maar het eind is nu in zicht”, aldus Eurlings. Testen op de hogesnelheidslijn met treinen van het merk Bombardier, voorzien van ERTMS, verlopen voorspoedig, zei de bewindsman. Ook NS Hispeed, het bedrijf dat de exploitatie van de lijn is gegund, gaat ervan uit dat over enkele maanden de eerste treinen kunnen gaan rijden.

De gehuurde Bombardier-treinen zullen een topsnelheid van 160 kilometer per uur gaan halen, veel lager dan de geplande 250 kilometer per uur voor de treinen die zijn besteld bij het Italiaanse bedrijf Ansaldobreda – levering van deze treinen is eveneens vertraagd. „Maar door de kortere afstand tussen Amsterdam en Rotterdam over de hsl-zuid en door de hogere snelheid zijn reizigers komende zomer al aanzienlijk eerder op de plaats van hun bestemming dan nu”, zei Michiel van Roozendaal van NS Hispeed. Van Roozendaal verwacht dat de treinen van Ansaldobreda, bestemd voor binnenlands verkeer, en de Thalys-treinen, die de route naar Parijs zullen afleggen, pas „ver in 2009” beschikbaar zullen zijn. Over de tarieven van de kaartjes wilde NS Hispeed geen mededelingen doen.

Hansjörg Hess, een Zwitserse expert op het gebied van ERTMS, denkt dat Nederland zijn eigen mogelijkheden overschat. Nederland koos ervoor rond 2000 dit nieuwe experimentele Europese systeem voor seinen en wissels aan te leggen zonder reservesysteem en dat was fout, zegt Hess. Er er werd onvoldoende rekening gehouden met de noodzaak van een lange testfase. „In Zwitserland werkt ERTMS goed, maar we hebben een reservesysteem waar we op terug kunnen vallen.” De Nederlanders hadden iets van de Zwitsers kunnen leren, zegt Hess.

    • Lolke van der Heide