Zo zijn er 107.958 Hyvers anti-mug

Hyves is na Google de best bezochte site van Nederland.

Eva Kol werkte een paar jaar voor Hyves en schreef een boek over de onstuimige groei van de webiste.

Een ‘Muggen Zijn Kut!’-hyve zou het ook goed doen in Jakarta, waar met regelmaat muggenplagen voorkomen . Foto AP Indonesian men cover their noses as their neighborhood is fogged with anti-mosquito fog in Jakarta, Indonesia Monday, March 10, 2008. Indonesia is often hit with severe outbreaks of the mosquito-borne disease dengue fever during the annual rainy season. (AP Photo/Achmad Ibrahim) Associated Press

Toen drie Amsterdamse vrienden in de zomer van 2004 het digitale vriendennetwerk Hyves oprichtten, streefden ze naar honderdduizend gebruikers. Nu, nog geen vier jaar later telt de site 6 miljoen Hyves-profielen, heeft premier Balkenende ruim 95.000 Hyves-‘vrienden’ en zetten artiesten als DJ Tiësto en Room Eleven hun muziek op de site. Hyves behoort inmiddels tot de best bezochte websites van Nederland.

Hoe kon een klein internetbedrijfje uitgroeien tot de populairste netwerksite van Nederland? Die vraag beantwoordt de 26-jarige Eva Kol in haar boek Hyves. Ze beschrijft niet alleen hoe het vriendennetwerk zich ontwikkelde, maar ook hoe de leden Hyves op verschillende manieren gebruiken. „Hyves is net als de telefoon en e-mail een volwaardig communicatiemiddel geworden”, zegt Eva Kol.

De schrijfster kent Hyves van binnenuit. Ze liep er in het beginstadium een half jaar stage en was er ruim twee jaar medewerker. Haar studiebegeleider bij Nieuwe Media (Universiteit van Amsterdam) stimuleerde Kol een boek over de netwerksite te schrijven. Ze interviewde onder meer tientallen personen over Hyves, van de medewerkers tot de gebruikers zelf.

Tijdens haar stage bij Hyves nodigde ze zoveel mogelijk vrienden uit om een profiel op de website aan te maken en Hyves-groepen op te richten. Deze groepen zijn verzamelplaatsen waar leden discussiëren en ideeën uitwisselen over gedeelde interesses. „Zo startte mijn vader een psychologie-hyve en mijn broertje Ferco een hyve over Ajax, die inmiddels met 87 duizend leden de grootste besloten groep van de hele website is”, vertelt Eva Kol.

De eerste golf ‘Hyvers’ waren vooral afkomstig uit de Amsterdamse studenten- en hockeywereld. Volgens de schrijfster is de snelle groei van de site vooral te danken aan mond-tot-mondreclame via de leden. Door dit tell a friend-systeem kon Hyves exponentieel groeien. In december 2004 waren er nog geen 3.000 leden en begin mei 2005 al 400.000 leden. Een paar maanden later waren dat er al een miljoen.

Maar waar gebruiken al deze leden Hyves voor, behalve om een profiel aan te maken en berichten, ‘krabbels’, aan elkaar te versturen? Hyves heeft talloze doeleinden, blijkt uit het boek. Zo beschrijft Kol de ‘Wie Gaat er Mee?’-hyve waarin 27 vrienden met elkaar contact onderhouden en uitjes organiseren van barbecues tot worstelgala’s. En de ‘Muggen Zijn Kut!’-hyve, die gisteravond 107.958 leden telde, waar leden hun frustraties uiten over muggen. Het meest bijzondere verhaal vindt Kol echter dat van Tamara Vrielink die bij toeval haar halfbroer en halfzus vond via Hyves. „Het laat zien hoe groot de sociale impact van Hyves kan zijn.”

Het hoofdstuk over de onstuimige groei van Hyves laat zien dat de site z’n eigen succes nauwelijks kon bijbenen. Het aantal gebruikers en daarmee het dataverkeer groeide zo snel, dat de site regelmatig traag was of er zelfs uit lag. Het bedrijf kocht vele internetservers voor extra dataverkeer, maar dit mocht niet altijd baten. „Vorige week was ik bij een borrel van Hyves toen het nieuwe kantoorpand werd geopend. Iedereen was chagrijnig omdat de site er twee uur uit had gelegen”, vertelt Eva.

De privacy wordt volgens Kol gedeeltelijk gewaarborgd doordat Hyves gebruikers meer mogelijkheden biedt om informatie af te schermen. Zo kunnen leden instellen dat alleen vrienden hun blogs, berichten en foto’s kunnen zien. Dreigt daarmee niet het gevaar dat het open karakter van Hyves verloren gaat? „Ja, en dat is heel jammer”, zegt Eva Kol. Maar volgens haar valt dat niet te vermijden. „Als je geen informatie kan afschermen, zouden gebruikers afhaken.”

Sinds oktober 2005 staan er ook advertenties op de site om de groeiende kosten te kunnen betalen. Voor adverteerders is Hyves interessant omdat ze zich door de beschikbare gegevens van gebruikers als leeftijd, geslacht en interesses kunnen richten op specifieke doelgroepen. Zo krijgen mannen geen reclame voor maandverband op hun profielpagina.

Voorwaarde is dat de advertenties van toegevoegde waarde zijn. Daarom heeft het internetbedrijf ‘Tien Geboden voor Hyverteerders’ opgesteld, zoals ‘Gij zult den Hyver iets bieden’ en ‘Gij zult geen valse getuigenissen spreken tegen de Hyvers’. Soms houdt Hyves zich echter niet helemaal aan deze geboden, zegt Eva Kol. „Mijn broertje kreeg onlangs vijfhonderd e-mails van boze Ajax-fans toen er een prijsvraag waarmee je seizoenskaarten voor Feyenoord kon winnen, op zijn Ajax-hyve stond.”

Eva Kol, Hyves, Kosmos Uitgevers, 192 blz. 9,95 euro.

Bekijk de Hyves-pagina van Eva Kol en haar boek op hyvesboek.hyves.nl