Zijn Kever uit 1973 de stad uit? Dan verhuist hij zelf

Amsterdammers mochten zich uitspreken over het plan oude auto’s uit de stad te weren. Pakt de gemeente de armen? De projectleider neemt de signalen mee.

De man leunt met een arm op het tafeltje. Hij kijkt wantrouwend naar de ambtenaar van de gemeente Amsterdam erachter. Wat vindt u er nou eigenlijk zelf van, vraagt hij. Maar de vrouw kan hem „niets inhoudelijks” over de plannen vertellen. Wel kan ze hem vertellen „hoe u inspraak kunt doen”.

De man zucht. Zo gaat het altijd. Ze glimlachen wat en zeggen ‘we gaan er niet over’. Laf, vindt hij het. Natuurlijk is hij ook „voor het milieu”. Hij is zelfs lid van Milieudefensie. En maatregelen om de lucht schoner te krijgen, daar is hij ook voor. Maar van mijn auto moeten ze afblijven, zegt Fredrik Borias (51).

Hij heeft een Honda CRX uit 1991. Een beetje een speciale auto, zegt hij. „Met katalysator.” Vorig jaar heeft hij hem helemaal gereviseerd. Er zit zelfs een nieuwe motor in. Vierduizend euro kostte de opknapbeurt. Sindsdien is hij weer „helemaal top”. Maar nu mag hij er vanaf volgend jaar Amsterdam niet meer mee in.

In de Zuiderkerk hield de gemeente Amsterdam afgelopen zaterdag een inspraak- en informatiedag over de plannen om de lucht in de stad schoner te krijgen. Eind februari presenteerde de gemeente haar plan ‘Voorrang voor een gezonde stad’. De opvallendste maatregel is instelling van een milieuzone vanaf volgend jaar. Auto’s ouder dan bouwjaar 1992 mogen niet meer binnen de ring A10 rijden. Ook vervuilende vrachtauto’s, bestelbusjes en dieselauto’s zonder roetfilter zijn niet meer welkom. De komende tijd kunnen inwoners van Amsterdam op de plannen reageren.

Een paar honderd mensen zijn naar de Zuiderkerk gekomen, vooral mannen. Vaak liefhebbers van auto’s in het algemeen, en van hun eigen auto’s in het bijzonder. Verkoop ervan is geen optie. Argumenten waarom de milieuzone voor personenauto’s veel te rigide is, hebben ze genoeg. Volgens Borias is helemaal niet aangetoond dat de lucht er veel mee opschiet als oude auto’s geweerd worden. Hij loopt naar een andere ambtenaar. Maarten Voster staat op zijn naambordje. Hij blijkt de projectleider. Borias haalt zijn kentekenbewijs uit zijn zak en vertelt over zijn auto. Een paar maanden te oud, zegt hij hoofdschuddend. Voster luistert. We nemen de signalen mee, zegt hij. „Wacht nog maar even met het verkopen van uw auto.”

De meeste aanwezigen willen graag met verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema (verkeer en vervoer, PvdA) discussiëren. Maar hij zit in Londen, vertellen zijn ambtenaren. En nu zitten wij met al die „welwillende” ambtenaren opgescheept die zich op de vlakte houden, zegt Dan Davidzon (46). Hij heeft een oldtimergarage, net buiten de ring A10. Maar zijn meeste klanten wonen erbinnen. Hijzelf ook, met zijn Citroën DS uit 1971. Als de plannen doorgaan, is zijn bedrijf in een klap niets meer waard. Weet je dat de meeste oldtimers op lpg rijden, zegt hij. „Die zijn bijna niet vervuilend.”

Oude auto’s hebben vaak emotionele waarde. Neem Willem Russelman (40), bezitter van een Volkswagen Kever uit 1973. Al twintig jaar is de auto „in de familie”. Vijf jaar geleden kreeg hij hem van zijn moeder. Hij woont in de Pijp. Zijn auto de stad uit? Als de plannen doorgaan, verhuist hij zelf. „Ik wens mijn auto niet af te staan aan een links gemeentebestuur.” De gemeente pakt hiermee de armen, die echt geen geld hebben voor een andere auto, zegt hij. Hij rijdt helemaal niet zoveel. En als hij een keer met de auto gaat, rijdt hij zo, hup, de ring op, en weg is hij. In de stad rijdt hij niet. Te druk, zelden een parkeerplek en anders een dure. Hij heeft net zijn inspraakformulier in de groene metalen bus gestopt. Veel zal het niet helpen, vreest hij.

Volgens projectleider Voster is het een nuttige middag, al is bijna iedereen die hij spreekt tegen de plannen. „Het gaat er om dat mensen hun geluid kwijt kunnen.”

In juni beslist de gemeenteraad.