Worst Case Scuderia

Lewis Hamilton won de eerste Grand Prix Formule 1.

De start van het seizoen werd een drama voor Ferrari en Kimi Raikkonen.

Chaos op Melbourne Park (van linksboven met de klok mee): David Coulthard, Sebastian Vettel (foto), Felipe Massa, Nico Rosberg, Giancarlo Fisichella en Kimi Raikkonen. Foto’s AFP, AP Toro Rosso Formula One driver Sebastian Vettel of Germany has his car pushed from the track after crashing out at turn two soon after the start of the Australian Grand Prix at the Albert Park circuit in Melbourne, Australia, Sunday, March 16, 2008. (AP Photo/Rob Griffith) Associated Press

In een Grand Prix vol actie en sensatie, waarin slechts zeven van de 22 wagens de finish haalden, was het uiteindelijk de minst opvallende die in Australië de overwinning behaalde. De 23-jarige Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) reed bijna als enige van start tot finish een foutloze race en begon zijn tweede seizoen in de Formule 1 met zijn vijfde zege in een Grote Prijs. „Mijn mooiste tot nu”, zei de Brit op Melbourne Park.

Voor Ferrari werd het een desastreus weekeinde. Wereldkampioen Kimi Raikkonen had het uiteindelijk aan een fout van Rubens Barrichello (Honda) te danken dat de Scuderia toch nog een schamel puntje scoorde. Raikkonen haalde niet eens de finish, viel vijf ronden voor het einde uit met een kapotte motor, maar werd in de stand opgenomen omdat de als zesde gefinishte Barrichello in zijn 250ste Grand Prix het rode licht aan het einde van de pitstraat had genegeerd en dus werd gediskwalificeerd.

Het was Raikkonens ploeggenoot Felipe Massa die de chaotische dans op Melbourne Park was begonnen. De Braziliaan maakte een spin in de eerste bocht en ging met de neus in de vangrail. Zonder de traction control, die blokkeren en slippen van de wagen tegengaat, bleek het voor meer coureurs een probleem om hun bolide op de baan te houden. Massa kon uiteindelijk wel verder, reed David Coulthard (Red Bull) nog van de baan, maar moest uiteindelijk na dertig ronden ook de strijd staken met motorpech.

Ferrari heeft in het tussenseizoen de meeste testkilometers gereden en klokte vaak de snelste ronden, maar het eerste raceweekend werd een worst case scenario. Het was de slechtste start van het seizoen sinds 1992, toen Ferrari in Zuid-Afrika geen punten behaalde. „Iedereen heeft wel eens een slecht weekeinde. We moeten vooral niet dramatisch gaan doen en het hoofd koel houden. Volgend weekeinde is er opnieuw een race”, sprak de Italiaanse teambaas Stefano Domenicali sussend. Domenicali stond na het vertrek van de Fransman Jean Todt voor het eerst aan het roer bij Ferrari. Maar nu al is er gemor bij de renstal. Critici menen dat door de overmacht van Italianen de chaos van het tijdperk voor Michael Schumacher is teruggekeerd.

Chaos in de pitbox of niet, ook Raikkonen maakte net als Massa, stuurfouten. Toen hij na een inhaalrace van de vijftiende naar de derde plaats was opgerukt, haalde hij ook Heikki Kovalainen (McLaren) in, om zijn auto vervolgens de grindbak in te sturen. Toen hij enkele ronden later debutant Timo Glock (Toyota) wilde passeren, kwam hij in het gras terecht. Raikkonen had het aan de vele uitvallers te danken dat hij niet puntenloos achterin eindigde.

Want uitvallers waren er te over. Drie keer moest de safety car de baan op om de wedstrijd te neutraliseren, de eerste keer al in de eerste ronde, toen Giancarlo Fisichella (Force India) was ingereden op Sebastian Vettel (Toro Rosso). Ook na de botsing tussen Massa en Coulthard en een spectaculaire crash van Glock werd de wedstrijd geneutraliseerd, zodat leider Hamilton tot drie keer toe zijn ruim opgebouwde voorsprong zag verdwijnen. Maar iedere keer wist de Brit probleemloos weer van de concurrentie weg te rijden.

Achter Hamilton bleken Nick Heidfeld (BMW) en Nico Rosberg (Williams) goed voor het podium. Heidfeld, gestart vanaf de vijfde plaats, bewees dat BMW vorig jaar niet toevallig tweede werd in het constructeurskampioenschap. Voor de 22-jarige Rosberg was het zijn eerste podiumplaats in de Formule 1, nadat hij vorig jaar in Brazilië al eens vierde was geworden. Na de finish maakte hij een rondedansje met de winnaar. „Ik vind het fantastisch om met Nico op het podium te staan”, zei Hamilton. Rosberg, zoon van drievoudig wereldkampioen Keke Rosberg, was in zijn jeugd teamgenoot van Hamilton in een kartteam. Het was acht jaar geleden dat ze samen op een podium stonden. Rosberg wordt samen met de pool Robert Kubica (BMW), die gisteren uitviel met motorpech, gezien als een van de meest veelbelovende racetalenten.

Daar mag sinds gisteren nog een naam bij: Sebastien Bourdais. In zijn bescheiden Torro Rosso hield de Fransman rondenlang op autoritaire wijze Fernando Alonso (Renault) en Kovalainen achter zich, nadat hij was opgerukt naar de vierde plaats. De viervoudig kampioen in de ChampCar weet hoe het is om te rijden zonder traction control en bewees zijn stuurvaardigheid. Twee ronden voor het einde viel zijn door Ferrari aangedreven wagen stil, maar Bourdais werd wel beloond met twee punten. „Jammer dat ik het net niet haalde, maar vooraf had ik natuurlijk wel getekend voor die punten”, aldus de 28-jarige debutant uit Le Mans.

Door alle uitvallers kon Alonso, na een jaar McLaren weer bij Renault, wat vertrouwen opdoen met een vierde plaats. Maar de grote winnaar was McLaren. Teambaas Ron Dennis stond er stralend bij. De spionageaffaire die hem vorig jaar 100 miljoen dollar en een zekere zege in de constructeursstand kostte, leek vergeten. Als de safety car niet op een voor Kovalainen slecht moment de baan was opgekomen, had McLaren een dubbelslag behaald. Nu moest de jonge Fin genoegen nemen met de vijfde plaats.

Bekijk de uitslag en stand op www.formula1.com

    • Dirk Vandenberghe