`Telegraaf bereikte meeste lezers: 2,2 miljoen per dag`

Rotterdam, 17 maart. De introductie van de twee gratis kranten De Pers en Dag heeft vorig jaar niet geleid tot een lager bereik van de betaalde dagbladen. Het bereik bleef vorig jaar op peil. Dat blijkt uit de bereikcijfers in de NOM Print Monitor die vandaag is verschenen. Circa 63 procent van de Nederlanders las vorig jaar dagelijks een betaalde krant. De vier gratis kranten voegden daar een bereik van circa 7 procent aan toe. De Telegraaf bereikte de meeste lezers, 2,2 miljoen per dag. NRC Handelsblad had een bereik van 578.000 lezers, nrc.next kwam op 325.000. Bereikcijfers zijn met name van belang voor de gratis kranten die geheel moeten bestaan van advertenties. Zij kunnen ermee aantonen dat veel lezers hun gratis krant bijvoorbeeld achterlaten in de trein en vervolgens wordt bekeken door nieuwe lezers. De gratis krant Metro heeft de hoogste `doorgeeffactor` (hoeveel mensen één krant zien), namelijk 5,4, op basis van de meest recente oplagecijfers (HOI). Betaalde kranten, die grotendeels worden thuisbezorgd, hebben over het algemeen een lagere doorgeeffactor. De Telegraaf kwam vorig jaar desalniettemin op 3 en NRC Handelsblad op 2,6.

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Gratis kranten

In het bericht ‘Telegraaf bereikte meeste lezers: 2,2 miljoen per dag’ (17 maart, pagina 18) worden onjuiste ‘ doorgeeffactoren ’ van gratis kranten genoemd. Elk exemplaar van Spits werd vorig jaar gelezen door gemiddeld 4,3 mensen, elke Metro door 3,8 lezers.