KLM na 10 jaar alsnog met Alitalia

Air France-KLM wordt naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe eigenaar van Alitalia. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft dit weekeinde een bod uitgebracht op zijn Italiaanse concurrent, waar de raad van bestuur van Alitalia mee instemde. De vakbonden en het ministerie van Financiën in Rome moeten nog wel akkoord gaan met de overname. Alitalia is voor 49,9 procent in handen van de staat.

Alitalia en KLM waren tien jaar geleden al van plan te fuseren, maar na anderhalf jaar verbrak KLM in 2000 de ‘verloving’, omdat Alitalia tegen de afspraken in toch niet werd geprivatiseerd. KLM moest toen een schadeclaim van 170 miljoen euro betalen. In 2004 werd vervolgens KLM overgenomen door het veel grotere Air France.

Air France-KLM biedt één aandeel Air France voor 160 aandelen van Alitalia, dat daarmee wordt gewaardeerd op 0,10 euro per aandeel. In totaal komt het bod uit op 138 miljoen euro. Dit soort biedingen worden vaak in een weekeinde afgerond, omdat de beurs dan gesloten is. Het bod is veel lager dan de slotkoers van afgelopen vrijdag van 0,54 euro. Maar Alitalia is al jaren zwaar verliesgevend. „Alitalia was feitelijk failliet en het aandeel is dus waardeloos”, zegt Thijs Berkelder van vermogensbeheerder Petercam. „Het was wat de gek er voor gaf, elke opbrengst is een extraatje voor de aandeelhouders.” Air France is wel bereid om nog eens 1 miljard euro in Alitalia te investeren.

Alles draait bij het bod om de voorwaarden die Air France-KLM stelt aan de overname, zoals inkrimping van het personeelsbestand en het aantal gevlogen routes, zegt Berkelder. „Van belang is hoe de Italiaanse politiek zich gaat opstellen, dat blijft onvoorspelbaar”, zegt Berkelder.

In Italië worden op 13 en 14 april parlementsverkiezingen gehouden. De partijen die deelnemen aan de (demissionaire) centrum-linkse regering Prodi zijn in meerderheid voor de verkoop van Alitalia. Rechtse partijen zijn tegen, omdat ze vrezen dat het Italiaanse karakter van het bedrijf verloren gaat.