Ferrari grote verliezer in Melbourne

Ferrari reed in de winter de meeste testkilometers. Maar de eerste race in het nieuwe Formule 1-seizoen werd een catastrofe voor de Italiaanse renstal. Lewis Hamilton won in stijl.

Wereldkampioen Kimi Raikkonen wandelt door de pitstraat nadat hij met pech is gestrand. Foto AFP Reigning World Champion Kimi Raikkonen of Finland walks through the pits after losing control of his Ferrari in the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne on March 16, 2008. Neither Ferrari finished the opening race of the 2008 F1 season at the 5.3km Albert Park road circuit. AFP PHOTO/POOL/Oliver MULTHAUP AFP

In een Grand Prix vol actie en sensatie, waarin slechts zeven van de 22 wagens de finish haalden, was het uiteindelijk de minst opvallende coureur die in Australië de overwinning behaalde. De 23-jarige Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) reed bijna als enige van start tot finish een foutloze race en begon zijn tweede seizoen in de Formule 1 met zijn vijfde zege in een Grote Prijs. „Mijn mooiste tot nu”, zei de Brit op het stratencircuit van Albert Park in Melbourne.

Voor Ferrari werd het een desastreus weekeinde. Wereldkampioen Kimi Raikkonen had het uiteindelijk aan een fout van Rubens Barrichello (Honda) te danken dat de Scuderia toch nog een schamel puntje scoorde. Raikkonen haalde niet eens de finish; hij viel vijf ronden voor het einde uit met een kapotte motor en had genoeg ronden gereden om in de eindstand opgenomen te worden. Hij schoof op naar de achtste plaats, goed voor één WK-punt, nadat de als zesde gefinishte Barrichello was gediskwalificeerd omdat hij in zijn 250ste Grand Prix het rode licht aan het einde van de pitstraat had genegeerd.

Het was Raikkonens ploeggenoot Felipe Massa die de chaotische dans op Melbourne Park was begonnen. De Braziliaan spinde in de eerste bocht en reed met de neus in de vangrail. Zonder de traction control, die blokkeren en slippen van de wagen tegengaat, bleek het voor meer coureurs een probleem om hun bolide op de baan te houden. Massa kon uiteindelijk wel verder, reed David Coulthard (Red Bull) nog van de baan, maar moest uiteindelijk na dertig ronden ook de strijd staken met motorpech.

Ferrari heeft de afgelopen winter de meeste testkilometers gereden en klokte vaak de snelste ronden, maar het eerste raceweekend verliep volgens een worst case scenario. Het was de slechtste start van het seizoen sinds 1992, toen Ferrari in Zuid-Afrika geen punten behaalde. „Iedereen heeft wel eens een slecht weekeinde. We moeten vooral niet dramatisch gaan doen en het hoofd koel houden. Volgend weekeinde is er opnieuw een race”, sprak de Italiaanse teambaas Stefano Domenicali sussend. Domenicali stond na het vertrek van de Fransman Jean Todt voor het eerst aan het roer bij Ferrari. Maar nu al is er gemor bij de renstal. Critici menen dat door de grote hoeveelheid Italianen in dienst van de renstal de chaos van voor het tijdperk-Michael Schumacher is teruggekeerd.

Chaos in de pitbox of niet, ook Raikkonen maakte net als Massa, stuurfouten. Toen hij na een inhaalrace van de vijftiende naar de derde plaats was opgerukt, haalde hij ook Heikki Kovalainen (McLaren) in, om zijn auto vervolgens de grindbak in te sturen. Toen hij enkele ronden later debutant Timo Glock (Toyota) wilde passeren, kwam hij in het gras terecht. Raikkonen had het aan de vele uitvallers én Barrichello te danken dat hij niet zonder punten achterin eindigde.

Uitvallers waren er te over. Drie keer moest de safety car de baan op om de wedstrijd te neutraliseren, de eerste keer al in de eerste ronde, toen Giancarlo Fisichella (Force India) was ingereden op Sebastian Vettel (Toro Rosso). Ook na de botsing tussen Massa en Coulthard en een spectaculaire crash van Glock werd de wedstrijd geneutraliseerd, zodat leider Hamilton tot drie keer toe zijn ruim opgebouwde voorsprong zag verdwijnen. Maar elke keer wist de Brit probleemloos weer van de concurrentie weg te rijden.

Achter Hamilton bleken Nick Heidfeld (BMW) en Nico Rosberg (Williams) goed voor het podium. Heidfeld, gestart vanaf de vijfde plaats, bewees dat BMW vorig jaar niet toevallig tweede werd in het kampioenschap voor constructeurs. Voor de 22-jarige Rosberg was het zijn eerste podiumplaats in de Formule 1. Na de finish maakte hij een rondedansje met de winnaar. „Ik vind het fantastisch om met Nico op het podium te staan”, zei Hamilton. Rosberg, zoon van oud-wereldkampioen Keke Rosberg, was in zijn jeugd teamgenoot van Hamilton in een kartteam. Het was acht jaar geleden dat ze samen op een podium stonden. Rosberg wordt samen met de Pool Robert Kubica (BMW), die gisteren uitviel met motorpech, gezien als een van de grootste racetalenten.

Daar mag sinds gisteren nog een naam bij: Sebastien Bourdais. In zijn bescheiden Toro Rosso hield de Fransman rondenlang op autoritaire wijze Fernando Alonso (Renault) en Kovalainen achter zich, nadat hij was opgerukt naar de vierde plaats. De viervoudig kampioen in de ChampCar-klasse weet hoe het is om te rijden zonder traction control en etaleerde zijn stuurmanskunst. Twee ronden voor het einde viel zijn door Ferrari aangedreven wagen stil, maar Bourdais werd wel beloond met twee punten. „Jammer dat ik het net niet haalde, maar vooraf had ik natuurlijk wel getekend voor die punten”, aldus de 28-jarige debutant uit Le Mans.

Door alle uitvallers kon Alonso, na een jaar McLaren weer bij Renault, wat vertrouwen opdoen met een vierde plaats. De grote winnaar in Melbourne was McLaren. Teambaas Ron Dennis stond er stralend bij. De spionageaffaire die zijn renstal vorig jaar 100 miljoen dollar en een zekere zege in de constructeursstrijd kostte, leek vergeten.

    • Dirk Vandenberghe