Sober zomeren

De zomermode van de catwalks in New York, Milaan en Parijs ligt nu in de Nederlandse winkels. Ennu, l’Empresse en Cobra over hun collecties.

De dameslijn van Balenciaga FILENAME IS DESIGNERNAME+SEASON © PHOTO PETER STIGTER Stigter, Peter

Ennu

Pieter Baane van Ennu in Amsterdam. Verkoopt: dames- en herenlijnen van Junya Watanabe, Comme des Garçons, Undercover, Dries van Noten en Rick Owens. Voor dames Nina Ricci en Balmain en exclusief voor Nederland Azzedine Alaïa.

„Ik heb een leuke mix. Alleen maar Belgen of Japanners verkopen is niet meer van deze tijd. Mijn inkoopstijl is casual, sportief, draagbaar maar ook catwalkstukken van Comme des Garçons die je niet elke dag aantrekt. Maar het moet wel verkocht worden, ik ben geen museum.

Nieuw voor heren zijn de stukken van de Amerikaan Jeremy Scott met prints van New Yorkse metrograffiti vanaf 350 tot 600 euro. Van Rick Owens zijn er nauwsluitend jasjes voor 1.500 euro maar ook jeans in ‘vuil’ beige- en blauwtinten van zijn betaalbare Drkshdw-lijn.

Terwijl de Belgische ontwerpers altijd herkenbaar zijn, blijven Japanners speciaal omdat ze elk seizoen verrassende collecties brengen. Zo heeft Undercover mooie leren jacks met capuchon en blazers in grijstinten. Qua snit fantastisch en met opvallende details. Je moet goed kijken om te zien wat er gebeurt op de catwalk. Elke ontwerper heeft een boodschap. Ik sla alle collecties op in mijn hoofd. Vervolgens bepaal ik wat doe voor het volgende seizoen.

Lanvin zet voor mannen een sober maar sterk beeld neer. De Nederlander Lucas Ossendrijver ontwierp voor Lanvin simpele blazers van zijde en kasjmier trainingsbroeken met bijpassende sneakers. De nieuwe luxe wordt vooral door jongeren opgepakt. Lanvin is duur en begint bij duizenden euro’s. Ik draag Ossendrijver een warm hard toe. Dat geldt voor meer stoffige modehuizen die jonge ontwerpers inhuren om zich nieuw leven in te blazen zoals Balmain en Nina Ricci.”

l’Empresse

Jan-Clemens Hoek: opende vorig jaar L’Empresse in Den Haag. Hij verkoopt damesmode van Balenciaga, Yves Saint Laurent, Jil Sander, Fendi en Alexander McQueen. Nieuw deze zomer zijn Oscar de la Renta, Proenza Schouler, Rodarte en schoenen en tassen van Pierre Hardy. In april opent hij een tweede zaak in Amsterdam.

„Over het algemeen koop ik niet te extreem in, het moet draagbaar en bijzonder zijn. Iets mag niet té zijn.

In New York gebeuren spannende dingen, daarom heb ik Amerikaanse ontwerpers toegevoegd. Marios Schwabs’ vorige collectie leek me moeilijk en ondraagbaar. Ik ben naar New York gegaan om de zomercollectie te zien en in het echt viel het mee. Van hem heb ik body conscious jurken vanaf 800 euro met dessins van uitvergrotingen van bloedcellen, dat klinkt luguber, maar als je het niet weet, zie je het niet. Bijzonder is zijn kleding die reageert op lichaamstemperatuur en dan van kleur verandert. Daarvan heb ik een motorachtig jack ingekocht.

Het Amerikaanse Rodarte is pas bezig. Slechts vijf winkels in Europa verkopen het, je komt er niet snel iemand in tegen. Ze maken vooral handgemaakte couturestukken van 15.000 dollar per stuk. Ik heb wat broeken en jasjes van interessante breisels. De prijzen beginnen bij 1.000 euro en lopen op tot 6.000 voor een pak dat van handgevlochten raffia met pailletten is gemaakt en lijkt op een Chanelstof.

Oscar de la Renta zit bijna 50 jaar in het vak, en maakt nog elk seizoen prachtige dingen, al is hij niet zo baanbrekend als Marios Schwab. De la Renta’s cocktailjurkjes zijn geweldig. Elke ontwerper heeft zijn eigen specialiteit. Je moet weten waar je wat kunt vinden. Voordat ik inkoop moet ik het verhaal achter elke collectie begrijpen, anders raak je het overzicht kwijt. Uit de zeer opvallende Balenciaga-collectie heb ik onder andere als showstuk een gebloemde jurk met brede pofschouders. De stukken van een soort duikpakkenmateriaal heb ik niet genomen, dat zit niet lekker. Na de show hangt er in de showroom altijd een commercieel deel waar het thema van een collectie in zit, verwerkt. Het duikpakkenspul was bijvoorbeeld vervangen door zijde. Ik heb van Balenciaga ook opnieuw uitgebrachte T-shirts met jungleprints voor 150 euro.

Van Pierry Hardy verkoop ik zeer uitgesproken schoenen met opmerkelijke hakken. Hardy ontwerpt schoenen voor Balenciaga en Hermès en is een echte schoenmaker, niet een modemerk dat schoenen erbij doet. Zijn schoenen met hakken van 11 centimeter zitten goed en zijn te koop vanaf 400 euro.”

Cobra Mode

Christine Van Lindt is sinds 1992 verantwoordelijk voor de inkoop van Cobra Mode in Den Bosch. Van Lindt kocht voor deze zomer damesmode van Stella McCartney, Lanvin, 3.1. Philip Lim, Martin Margiela, Dirk Van Saene, Minä Perhonen en Sofie d’Hoore.

„De ontwerpers die ik verkoop maken kleding waar je mee naar een feestje kunt gaan én boodschappen doen. Ik houd niet van kleding voor één keer, daarin kun je je nooit helemaal thuis voelen.

Ik wil niet in herhaling vallen. Nieuw deze zomer is Sofia Kokosalaki, bekend van haar gedrapeerde, blote avondkleding. Ze brengt nu draagbare stukken – vanaf zo’n 425 euro – voor bij jeans. Ik had Kokosalaki al langer op het oog, maar wist dat het nu nog niet voor ons was, te soirée.

Ik kies wat ik mooi vind en niet wat mijn klanten mooi vinden. De klant moet verrast worden. Met 3.1.Philip Lim uit New York steek ik mijn nek uit. Zijn ontwerpen hebben een specifiek sfeertje, een combinatie van Amerikaans en Japans. In New York ontdekte ik ook de jersey jurkjes van Lisa Perry in Twiggy-stijl, ze kosten vanaf 800 euro.

Dit is het derde seizoen dat ik met de Japanner Minä Perhonen werk die stoffen ontwikkelt waar hij jaren mee bezig is. Ik heb jurken waarvan de klant zelf een stukje stof moet wegknippen, er verschijnt dan een verrassing. In Nederland ben ik de enige die dit verkoopt, voor Cobra heel belangrijk.

Mijn aanbod hangt af van wat ontwerpers brengen per seizoen. Stella McCartney had dit keer minder jurkjes, wel veel broeken en tops. Colberts laat ik altijd links liggen. Van Lanvin heb ik veel kasjmier vestjes, zijden rokjes en jassen van 2.000 euro. Goedkoper is de nieuwe T-shirtlijn met gekke prints van 49 euro.”

L’Empresse, Noordeinde 109a, Den Haag (www.l-empresse.com). Ennu, Cornelis Schuytstraat 15, Amsterdam (020-6735261). Cobra, Klein Lombardje 2, Den Bosch (www.cobramode.nl)
    • Georgette Koning