Telegraaf wil marge snel verdubbelen

Uitgeversconcern De Telegraaf wil binnen twee jaar zijn winstgevendheid verdubbelen. De marge moet groeien van 7,2 procent nu naar 15 procent eind 2009. „Wij hebben nog het een en ander te doen”, aldus bestuursvoorzitter Ad Swartjes vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. „Elk onderdeel dat niet voldoende snelheid maakt, kan worden afgestoten.”

De Telegraaf Media Groep (TMG), bekend van dagblad De Telegraaf, regionale kranten en Sky Radio, boekte vorig jaar een winst van 400 miljoen euro. Dat is inclusief de winsten op de verkoop van aandelen Wegener (57 miljoen euro) en SBS Broadcasting (350 miljoen euro). Daar ging onder meer een winstdeling voor het personeel vanaf van 14,5 miljoen euro. De omzet bedroeg vorig jaar 739 miljoen euro, 9 procent meer dan in 2006.

TMG wil de marge verbeteren door onder meer bedrijfsonderdelen af te stoten. Zo zullen de geelblauwe vrachtwagens die de ‘Krant van wakker Nederland’ verspreiden vanaf dit jaar niet langer eigendom zijn van het concern. Ook wil het bedrijf de komende twee jaar een aantal overnames doen. TMG heeft circa 450 miljoen euro in kas.

Een mogelijke acquisitie is een aandeel in het Duitse mediaconcern ProSiebenSat1, eigenaar van SBS. TMG heeft een optie op 12 procent van de gewone aandelen.

Het Telegraaf-concern moet met activiteiten in onder meer tv, radio en internet minder afhankelijk worden van (conjunctuurgevoelige) publicaties op papier.