Jezus in een aardappel

De zoektocht naar de grenzen van de goede smaak leidt naar de mens van nu, die zich pas mens voelt als hij wordt beledigd.

Jezus-tas kitsch zelfkant

Smaakkwesties kunnen zich snel ontwikkelen. Zo was Nederland binnen enkele dagen in rep en roer in verband met het verbod op de boerkini, het islamitische badpak. Andere kwesties komen juist langzaam tot bloei, of blijven in de knop. Wat niet wil zeggen dat het geen mooie kwesties zijn. Zo is er de Jezus-verschijning in Orlando, Florida. Pastor Renee Brewster was gevraagd een aardappelsalade te maken voor een openluchtbijeenkomst met kerkdienst, en dat wilde ze best doen. Probleem was alleen dat dit het vaste karweitje was voor zuster Frankie, die er veel eer in stelde. Tja. Pastor Brewster besloot God om een teken te vragen. Het bleef stil. Volgens de lijnen van ‘geen nieuws, goed nieuws’ zette Brewster het mes in de eerste aardappel. Die was rot, maar de andere waren goed. Lekkere aardappelsalade geworden. Dan ziet ze in de rotte aardappel plotseling Jezus aan het Kruis. Vandaar dat die aardappelsalade zo lekker was geworden! Er rustte beslist zegen op.

Nu worden grote historische doden wel vaker gespot, de Maagd Maria, Elvis Presley, J.F. Kennedy. Dat Jezus zich in het eerste kwartaal van 2008 uitgerekend in een aardappel openbaarde kan geen toeval zijn. De Verenigde Naties hebben 2008 uitgeroepen tot het internationale jaar van de aardappel. Mooi. De afgelopen jaren deed Jezus niet veel met aardappelen, hij manifesteerde zich op een tortilla, een visgraat, een sterrenbeeld, een röntgenfoto bij de tandarts, in de pleisterlaag in de douchemuur (die op E-bay 2000 dollar opleverde), op een linoleum tafelblad (dat duizenden betalende bezoekers trok), op een garagedeur (8000 betalende bezoekers), in een pasteitje (op E-bay verkocht voor 1800 dollar). Er zit dus duidelijk handel in Jezus.

Niet iedereen is daar blij mee. Zo ontstond discussie over de productlijn ‘Looking Good for Jesus’ van de Amerikaanse firma Blue Q. Zo is er lippenbalsem (‘Returns lips to near virgin quality’), een compact spiegeltje, een portemonneetje uitgevoerd in polypropyleen, hand- en body crème, badolie en de enorme Looking Good For Jesus Shopping Bag. Een satirische producent van verzorgingsproducten, kom er maar eens om. Vrolijk werk. Zeker als je de andere producten van Bue Q in ogenschouw neemt. Op www.blueq.com vinden we bijvoorbeeld Instant Swedish Accent Breath Spray, kauwgum die luistert naar de naam Orgasgum, de Mental Case zeeplijn (Obsessive, Midlife Crisis), Obama Rama Car Air Freshener, et cetera. Voor wie dit flauw vindt, ’t blijft toch tamelijk onschuldig lijkt me. Maar nee hoor! Wat lees ik nu in The Straits Times, de oudste krant van Singapore? Winkelketen Wing Tai Retail, heeft de Looking Good For Jesus-lijn uit de schappen verwijderd. Vanwege klachten. The Straits Times laat ene Nick Chui (katholiek, 27) aan het woord: „Deze producten trivialiseren Jezus Christus en het Christendom. Er zitten daarbij sexuele toespelingen in de manier waarop de Here hier wordt geportretteerd.” En alsof één humorloze katholiek nog niet genoeg is, mag ook Grace Ong (katholiek, 24) haar woordje doen: „Smakeloos.” Juist. De katholieken maken 15% van de Singaporese bevolking uit. Lichtgeraakt volk.

Vorige week berichtte ik over negen joodse bakvissen die Shakespeare wilden boycotten vanwege vermeend anti-semitisme. Ik vond dat een teken van de opgefokte staat waarin de mens nu verkeert. Die Singapore-katholieken zijn van hetzelfde homo hypererectus-laken gesneden. De mens van nu voelt zich pas mens als hij beledigd wordt. Men zoekt het zelf op, neemt er vervolgens aanstoot aan en gaat tenslotte los op de bron van alle kwaad, ook al heet hij Shakespeare (1564 –1616). Hoe gaan mensen zoals u en ik met die hypertypes om? De wijsheid gebiedt natuurlijk de kalmte te bewaren, en de goede smaak. Niet reageren. Maar soms ontploft er iets, hoe kalm het gemoed ook. Dit gebeurde mij vannacht. Ik besloot ineens een Looking Good For Jesus Shopping Bag te bestellen. Die stort ik straks vol aardappelen, dan heen en weer marcheren op de Dam in Amsterdam, in afwachting van een katholiek uit Singapore die in Holland een belediging komt halen.

We zullen hem eens flink de Heer in de piepers laten zien.

2008 is tenslotte aardappeljaar.

    • Atte Jongstra