Een mooie dag voor beleggers

Uitzendbureau Vitae wordt overgenomen door zijn veel grotere branchegenoot Manpower. Het zou wel eens het begin van een trend kunnen zijn.

Voor Manpower, het op één na grootste uitzendconcern ter wereld, is het een kleine overname. Maar voor Nederlandse Vitae, dat nu in handen komt van Manpower, betekent de overname „een veilige haven”, bevestigen zowel Manpower als Vitae. En een heel goede dag, gisteren, voor de aandeelhouders van het bedrijf, detacheringsbureau voor professionals (dienstverleners in vooral de financiële en technische sectoren).

Vitae bemiddelt met tien vestigingen in Nederland jaarlijks ongeveer 4.000 mensen. Het bedrijf draaide een omzet van 82,6 miljoen euro in 2006. Terwijl Manpower met meer dan 4.500 vestigingen wereldwijd vorig jaar een omzet draaide van 21 miljard dollar (12,5 miljard euro).

Hoeveel de – nu nog – nummer twee van de lijst uitzenders ter wereld voor Vitae heeft betaald, willen de bedrijven nog niet zeggen. Maar Hylke Oldenboom, een van de drie directieleden van Vitae, is wel „heel tevreden” met het bod en hij verwacht dat de werknemers dat ook zullen zijn. Vitae was in handen van de directie, zakenbank NIBC en het personeel. Alle aandelen van het niet-beursgenoteerde bedrijf gaan naar Manpower, voor een hoogstwaarschijnlijk vele malen hogere prijs dan zij ooit betaalden voor de aandelen.

Volgens analist David Tailleur van Rabo Securities moet Manpower tussen de 60 en 80 miljoen euro hebben neergelegd voor Vitae. Dat zou ook een leuke opsteker voor de Nederlandse zakenbank NIBC betekenen, die vorige zomer op een investering van 0,5 miljard dollar een verlies van 141 miljoen moest nemen. De bank had eenderde van het bedrijf in handen.

Overigens was de overname voor analisten geen verrassing. Het concern stond al langer te koop, „de vraag was eerder wie het ging kopen”, aldus Tailleur. Oldenboom bevestigt dat zijn bedrijf op zoek was naar een nieuwe partner. „Met NIBC hadden we al afgesproken dat we na drie jaar verder zouden kijken.” Vitae had altijd al internationale ambities, dat komt goed uit met Manpower als koper. Maar Oldenboom vindt het vooral „een prettig gevoel” dat Vitae is overgenomen door een branchegenoot en niet door een financiële partij.

Oldenboom denkt dat de investeerder zijn Vitae goed op weg heeft geholpen, sinds de bank drie jaar geleden instapte. Toen ondervond Vitae financiële tegenwind door een mindere economische periode en wist NIBC het bedrijf uit de problemen te helpen. „Ze kwamen als geroepen”, aldus Oldenboom. „Wij waren niet goed in die financiële, harde kant. NIBC heeft geholpen met structureren en onze financiële verslaglegging.” Daardoor wist Vitae zijn nettowinst te verhogen.

Voor Vitae verandert er niet veel. De directie blijft aan, het merk blijft bestaan, omdat „Vitae in Nederland als merknaam te waardevol is om naar Manpower om te buigen”, aldus Hans Leentjes, directeur van Manpower Nederland. Waarom wilde Manpower Vitae dan hebben? Vooral wegens de kennisoverdracht.

Manpower richt zich vooral op het standaarduitzendwerk, terwijl Vitae gespecialiseerd is in het bemiddelen van hogeropgeleiden en tijdelijke professionals. „Binnen een dag veertig man op een productie zetten of iemand persoonlijk als interim-professional aan het werk helpen, daartussen zit een wereld van verschil”, aldus Oldenboom. Voor Vitae zit de meerwaarde onder andere in de internationale ervaring van Manpower. „En de manier waarop zij onderzoek doen naar de uitzendmarkt, dat kennen wij helemaal niet”, aldus Oldenboom.

Voor de uitzendbranche in Nederland kan de overname echter het begin van een trend betekenen. Manpower streeft Adecco met deze overname net voorbij en wordt nu nummer vier op de lijst, na Randstad, Vedior en USG People. Analisten verwachten daardoor meer overnames op de uitzendmarkt.

Na weken van daling stegen de aandelen van kleinere bureaus gisteren. Brunel, ook gericht op hogeropgeleiden, noteerde gisteren bijna 6 procent hoger. Detacheringsbureau DPA Flex steeg met ruim 7 procent. De hogere koersen zijn opvallend omdat de uitzenders juist nog voorzichtig zijn met verwachtingen over dit jaar, in verband met de lagere economische verwachtingen. Een extra reden voor vermoedens tot overname is dat Peter Smit, topman van DPA, zich per 1 juli terugtrekt als bestuursvoorzitter.

De strijd om het lijstje is echter niet de enige bepalende factor. Uitzenders voor hogeropgeleiden zijn minder gevoelig voor de conjunctuur dan hun ‘vroegcyclische’ collega’s: uitzendbureaus die zich alleen richten op het inzetten van massaal productiewerk bijvoorbeeld, ondervinden als eerste last van een economische teruggang. „Bij specialistisch werk blijft de groeiverwachting langer op peil”, zegt Frank van Wijk, analist van SNS Securities. „Bovendien valt bij uitzendwerk voor professionals meer te besparen op de marges dan bij het standaarduitzendwerk.”

Beleggers speculeren dus alsof er meer overnames op stapel staan. Daarbij laten de grote bureaus wellicht niet eens hun blik alleen op andere ‘standaard’ bureaus vallen. Van Wijk: „Om hun risicoprofiel te verlagen, spreiden uitzenders hun activiteiten.” Bedrijven die zich bezighouden met salarisadministratie en personeelszaken vormen dus ook een prooi.

    • Annemarie Kas