Blingbling voor Hongkong

De Koetser Gallery uit Zürich verkocht op de Tefaf een winterlandschap van Hendrick Avercamp (1585-1634). De vraagprijs voor dit paneeltje van 23,2 x 31,4 cm was 1,6 miljoen euro. Het werd gekocht door een Amerikaanse verzamelaar. TEFAF 2008, David Koetser, H Avercamp Vries, Pieter de

Voor de maharadja was zijn stoere Patek Philippe gewoon een sporthorloge dat hij droeg als hij polo speelde. Aan de man die zijn huwelijk had georganiseerd gaf de Indiase vorst uit dankbaarheid het stalen polshorloge weg. Niet zomaar een cadeautje. De Patek Philippe van de maharadja was in 1944 het eerste automatische polshorloge met een centrale secondewijzer en maanstandwijzer. Voor zover bekend zijn er van dit type 1591 slechts twee exemplaren gemaakt: één in goud en één in roestvrij staal.

Het sporthorloge van de maharadja werd in november geveild bij Christie’s in Genève. Een Zwitsers privémuseum betaalde 1,5 miljoen euro, een wereldrecord voor een stalen polshorloge.

De markt voor antieke horloges is hot, het regent recordprijzen. Volgens het Zwitserse Antiquorum, hét veilinghuis voor horloges, zijn al meer dan zestig horloges voor minstens 1 miljoen Zwitserse frank geveild. En de hoogste prijs ooit – 11 miljoen voor een antiek zakhorloge van Patek Philippe – kan concurreren met de prijs voor een doek van een oude meester.

De markt voor ‘vintage’ horloges zit sinds eind jaren zeventig in de lift, zegt Paul Lijfering, al twintig jaar gespecialiseerd antiquair. „De herwaardering begon met de komst van digitale horloges. Die waren nauwkeurig, maar ook lelijk en gevoelloos. Sindsdien stijgen de prijzen voor oude mechanische horloges.”

Vintage horloges kunnen een goede belegging zijn, zegt Lijfering. Een Rolex Daytona die in de jaren zeventig 1.500 gulden kostte, doet nu 60.000 euro. De horlogeverkoper raadt aspirant-kopers aan om internet te mijden. „Ga naar een vakzaak, je moet de verkoper kennen.” Niet alleen wordt volgens Lijfering op het web veel rommel aangeboden, een specialist maakt oude uurwerken schoon, repareert ze en geeft garantie.

Zijn tweede advies is eerst veel te lezen. „Koop vooral wat je mooi vindt. En wil je een waardevaste keuze maken, kies dan voor een kwaliteitshorloge van een bekend merk.” Als voorbeelden noemt de antiquair een Rolex of een Patek Philippe van vóór 1975. Reken op een investering van minstens 5.000 euro, zegt hij. Op de sieradenveiling bij Christie’s in Amsterdam worden dinsdag dertig oude horloges aangeboden. Daaronder negentiende-eeuwse zakhorloges en recente horloges van Rolex en Patek Philippe. Beslist geen topstukken, zegt Lijfering, die als consultant voor het veilinghuis werkt.

Jessica Koers, hoofd juwelen bij Christie’s, beaamt dit. „Horloges die geld doen, de snoepjes zeg maar, die sturen we naar onze vestigingen in Genève en New York.” In Amsterdam liggen de richtprijzen van oude horloges nimmer boven de 50.000 euro.

Dat de vraag naar exclusieve horloges wereldwijd zo groot is, is volgens Koers te danken aan de opkomende middenklasse in China en Rusland. „Daardoor is er nu zoveel geld op de markt, dat dit het goede moment is om topstukken te verkopen.”

Een topstuk is niet per se een gouden horloge afgezet met edelstenen. Zulke blingbling uurwerken stuurt Koers naar Christie’s in Hongkong: „De Aziatische markt is dol op glimmers.” In de westerse wereld gaat het meer om authenticiteit en exclusiviteit, zegt het hoofd juwelen. De grote verzamelaars willen zeldzame horloges met veel ‘complicaties’, zoals een eeuwigdurende kalender, maanstand of een bijzonder aandrijvingsmechanisme als de tourbillon.

Lijfering en Koers constateren beiden dat ook in Nederland horloges een krachtig modestatement zijn. Al weet Lijfering die vaststelling met cijfers te relativeren. „Italiaanse mannen bezitten gemiddeld 12,8 horloges. In Nederland is dat pas 2,3 horloges. We hebben dus nog een lange weg te gaan.”

Veiling ‘Jewels and Watches’ bij Christie’s Amsterdam, 18 maart 10.30u. Kijkdagen 15, 16, 17 mrt 10-17 u. Zie ook www.amsterdamvintagewatches.nl

    • Arjen Ribbens