4 Slapen

Zorg voor je eigen schemering Cows and calves graze on a ridge line shortly after sunset Saturday, Feb. 9, 2008, west of Columbus, Kan. Clear skies and warmer temperatures prevailed across much of the region after a week of fluctuating weather. (AP Photo/The Morning Sun, Andrew D. Brosig) **MANDATORY CREDIT** Associated Press

Schemerbril

www.lowbluelights.com, prijs ongeveer 55 euro

Er zijn kantoren waar aan het eind van de middag de lichten veranderen. Van fel TL naar wat zachter roze. Dat beïnvloedt ons bioritme en zorgt dat we rustiger worden en het slaaphormoon melatonine gaan aanmaken. Heel natuurlijk, zoals het effect van de roze lucht in de schemering. De aanmaak van Melatonine wordt belemmerd door blauwe componenten in dag- of kunstlicht, hebben wetenschappers ontdekt. En mensen met slaapproblemen zouden er dus bij gebaat zijn dat blauwe licht te filteren. Amerikaanse wetenschappers hebben een lelijke, maar doeltreffende bril ontwikkeld, die dat licht filtert. Als je dit knaloranje gevaarte een paar uur voor je gaat slapen opzet, creëer je je eigen privéschemering. Als je niet binnen 30 dagen lekker slaapt, mag de bril zonder kosten geretourneerd. (VL)

Met bijdragen van Tijs Heesterbeek, Carola Janssen, Viola Lindner en Irene de Vette