300 km/uur zonder hulp of spionage

Twee extra stratenraces moeten het nieuwe seizoen Formule 1 attractiever maken.

En de coureurs worden weer belangrijker dan de auto. Dat is in elk geval de bedoeling.

Gaan ze sneller van de baan schuiven of niet? Dat is de grote vraag voor de 22 coureurs die zondag beginnen aan het nieuwe wereldkampioenschap in de Formule 1. Voor het eerst sinds jaren is de traction control afgeschaft, een systeem dat blokkeren en slippen van de wielen voorkomt. Nu moeten de coureurs weer echt hun stuurvaardigheid tonen, is de redenering. Iedereen was er aanvankelijk blij om, maar uit de testritten blijkt dat nogal wat coureurs problemen hebben.

„We gaan meer crashes zien. Er vliegen jongens van de baan en de races zullen vaker worden stilgelegd”, zei Mark Webber, de ervaren man van Red Bull Racing, tegen de internationale pers. De internationale federatie FIA wil door de technische ondersteuning te verminderen vooral meer inhaalacties en ander spektakel op de baan, en de strijd spannender maken. De aankondiging dateert dan ook van voor vorig seizoen, toen de races vaak nog slaapverwekkend saai waren en kijkers afhaakten. De jaargang 2007 daarentegen was de spannendste van de afgelopen jaren, met drie coureurs die tijdens de slotrace nog in aanmerking kwamen voor de wereldtitel.

De nieuwe regel is heel moeilijk te omzeilen. De FIA heeft een elektronisch controlesysteem in elke bolide ingebouwd. Dat systeem houdt alle technische data bij, om fraude te voorkomen. Sinds de Formule 1 vorig jaar werd overschaduwd door eenspionage-affaire, waarbij een ontslagen ingenieur van Ferrari technische gegevens doorspeelde aan concurrent McLaren, is de FIA extra waakzaam voor gesjoemel.

De afschaffing van de traction control valt samen met de introductie van twee nieuwe stratenraces. Na de Grote Prijs van Monaco, die sinds de start van de Formule 1 in 1950 op de kalender staat, komen daar nu het Spaanse Valencia en Singapore bij. Vooral op die circuits wordt spektakel verwacht. Singapore krijgt eind september een andere primeur: die van de eerste Grand Prix bij kunstlicht. Maar liefst 108 kilometer aan kabels en 1.500 verlichtingspalen moeten de straten in de Marina Bay verlichten voor rijders en televisiekijkers.

De belangrijkste autosportdiscipline verwelkomt ook twee nieuwe gezichten. De belangrijkste is Sebastien Bourdais, de eerste Fransman in de Formule 1 sinds het afscheid van Olivier Panis in 2004. Bourdais, een kind van Le Mans, won de afgelopen vier jaar de Amerikaanse ChampCar-series, een discipline waar ook geen traction control wordt gebruikt. Bourdais racet voor Toro Rosso, aan de zijde van Sebastian Vettel.

De andere nieuweling is Nelson Piquet jr, na Nico Rosberg de tweede zoon van een ex-wereldkampioen in de huidige F1. Voormalig testrijder Piquet kreeg van Renault het tweede zitje naast Fernando Alonso, die terugkeert na een frustrerend jaar bij McLaren, waar hij in de schaduw stond van de imponerende debutant Lewis Hamilton. Het succeskoppel kreeg uiteindelijk ruzie, en beiden strandden op één punt van de Finse wereldkampioen Kimi Raikkonen. Dit jaar willen ze onafhankelijk van elkaar bewijzen dat ze de wereldtitel waard zijn.

    • Dirk Vandenberghe