Telefooncel ‘dramatisch onrendabel’

‘Sms’en uit telefooncel kende ik nog niet’ Andrzej Wojs, een Poolse Brit uit Nottingham, net op Schiphol aangekomen: „Wie ik gebeld heb? Niemand, ik was gewoon nieuwsgierig. Ik zag dat je hier kon sms’en vanuit de telefooncel, dat kende ik nog niet. Hij deed het niet, maar dat had er misschien mee te maken dat ik er geen geld in had gegooid, haha.” Foto’s Floren van Olden Amsterdam Schiphol 29-02-2008 Kpn telefooncel. Het gebruik van de telefoon cel neemt af. Wie maken er nog gebruik van de telefooncel. Aan de hand van het artikel van Talia voor NRC NEXT Foto Floren van Olden Olden, Floren van

British Telecom (BT) stopt met de exploitatie van telefooncellen op de NS-treinstations. „Absoluut dramatisch onrendabel”, zijn de 330 toestellen, volgens het Britse telecombedrijf. Eind dit jaar loopt het contract met de NS af. „Als het aan ons ligt, worden de telefooncellen ontmanteld. Garanties over het voortbestaan kan alleen de NS geven”, zegt Piet van Gaalen van BT Nederland.

Woordvoerder Michiel Jonker van de Nederlandse Spoorwegen vertelt dat de NS de service wil blijven aanbieden, „omdat een deel van de treinreizigers er nog steeds gebruik van maakt. We zijn in gesprek met een aantal partijen”.

De telefoons dragen nog altijd de naam en het logo van Telfort, de gezamenlijke onderneming van BT en NS die in 1999 begon met het plaatsen van munttelefooncellen op het terrein van de NS. KPN trok zich daarop van de stations terug.

In 2000 nam BT de exploitatie van de Telfort-cellen volledig over. De afdeling mobiele telefonie van Telfort werd in 2005 overgenomen door KPN. KPN, tot de komst van Telfort monopolist en nog steeds de grootste exploitant van telefooncellen, bracht het aantal telefooncellen vanaf 1999 met ruim tweederde terug, tot 4.250 nu. Telfort breidde het aantal cellen aanvankelijk juist uit. In 2005 had het bedrijf 1.200 telefoons op NS-stations. Dat aantal werd daarna fors beperkt, tot 330. Maar ook die cellen blijken nu niet rendabel. Door de opkomst van de mobiele telefoon is het gebruik van telefooncellen drastisch teruggelopen.

KPN verwijdert ieder jaar nog steeds onrendabele telefooncellen, maar het bedrijf heeft de wettelijke verplichting één telefooncel beschikbaar te houden op elke vijfduizend omwonenden.