Macintosh: consument koopt minder

De onrust op de financiële markten heeft ertoe geleid dat consumenten minder geld uitgeven. Winkelbedrijf Macintosh (Manfield, Kwantum, Halfords) zag het resultaat in het tweede half jaar daardoor afnemen.

Alle winkelformules van Macintosh hadden last van deze ontwikkeling, aldus het concern vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers. Bestuursvoorzitter Frank de Moor noemde 2007 „een zeer moeizaam jaar”.

Het consumentenvertrouwen is sinds het uitbreken van de kredietcrisis in augustus gedaald. Sinds september werkte dit door in de cijfers van Macintosh. Voor die tijd signaleerde het bedrijf juist een toenemende koopbereidheid.

De verschillen in omzet tussen de eerste en de tweede helft van het jaar zijn groot: in de eerste helft nam de omzet nog met 4,1 procent toe, terwijl het tweede half jaar een omzetdaling van 2,5 procent liet zien. Over het hele jaar bleef resteerde een stijging met 0,6 procent tot 920,3 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 47,5 miljoen euro, tegen 42,2 miljoen in 2006.

Macintosh bezit 992 winkels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Het bedrijf verkoopt schoenen (Manfield, Scapino, Dolcis), woninginrichting (Kwantum), telecomproducten (Belcompany) en auto- en fietsaccessoires (Halfords). Macintosh zag het aantal winkels in 2007 met 31 toenemen.

Vooral op het gebied van woninginrichting en telecom daalde de omzet. Zo nam de omzet van Belcompany met 2,5 miljoen euro af, omdat de markt voor mobiele telefonie volgens Macintosh grotendeels verzadigd is. Belcompany verkocht 11,8 procent minder abonnementen.

De woonwinkels zagen de omzet met 3,5 miljoen euro dalen naar 262,6 miljoen euro, hoewel de omzet in Nederland steeg. Dit kwam door de sluiting van de Kwantum-winkels in Wallonië.

De schoenenwinkels van Macintosh boekten 11,8 miljoen euro meer omzet en kwamen uit op 327,4 miljoen euro. De stijging was vooral te danken aan de overname van schoenen- en kledingprijsvechter Scapino, begin 2007. De integratie van de vorig jaar overgenomen Belgische schoenenketen Brantano met de andere schoenenketens van Macintosh staat hoog op de agenda van komend jaar. In de eerste helft van het jaar verwacht Macintosh wel dat Brantano een negatief effect zal hebben op de nettowinst.

Vanwege de onzekere marktomstandigheden durft Macintosh geen voorspellingen te doen voor 2008. Wel verklaart het winkelbedrijf dat het in 2008 commerciële acties wil bedenken die aansluiten op het grillige bestedingsgedrag van de consument.