Leasemaatschappij wordt autodealer

Noord Lease gaat met het garagebedrijf concurreren. Verkopers uit de horeca genieten de voorkeur; over inruilprijzen kan niet meer worden onderhandeld.

Autoborg in aanbouw langs de A7. Noord Lease creëert hier met een revolutionair concept een nieuw bedrijf dat een geduchte concurrent voor de autodealers kan gaan worden. Foto Sake Elzinga Nederland - Groningen - 11-03-2008 Nieuwbouw autoborg Noordlease langs de A 7. Foto: Sake Elzinga bouw bouwterreinen modder

Meestal is het andersom: een autobedrijf dat een leasemaatschappij begint. Dat moet ook de directeur van de Groningse leasemaatschappij Noord Lease, Robert Nienhuis, erkennen. Toch wil hij aan zijn initiatief niet te veel woorden vuil maken. Aan het Dagblad van het Noorden heeft hij onlangs een uitgebreid interview gegeven. Maar uit die regio moeten straks dan ook zijn klanten komen.

De Groningse nuchterheid laat onverlet dat het initiatief van Noord Lease in de branche als revolutionair kan worden betiteld. Want hier creëert een leasemaatschappij een type autobedrijf waar de gevestigde orde (lees: de autodealers) jaloers op zal zijn. Vooral omdat het bedrijfsproces van het nieuwe concept enorm efficiënt in elkaar steekt en de organisatie en samenwerking van verschillende partijen strak is geregeld.

Volgens Michiel de Vries, onderzoeker bij Ernst & Young en opsteller van het rapport ‘Automotive na 2010’, kunnen dealers veel leren van de manier waarop leasemaatschappijen hun bedrijfsprocessen ontwerpen. „Oplettende dealers moeten nu goed kijken naar wat er gaat gebeuren in Groningen. Want wanneer leasemaatschappijen grip krijgen op de eindgebruiker, zullen ze meerdere diensten gaan verkopen. En daardoor zullen ze een geduchte concurrent gaan worden.”

Autoborg heet het nieuwe concept van Noord Lease. Het bedrijf komt goed zichtbaar langs de Groningse A7 te liggen en pal naast publiekstrekker Intratuin. Leasing vormt slechts een onderdeel van het nieuwe bedrijf. In de enorme showroom worden ook eigen leaseoccasions aan het publiek verkocht. Hoewel Nienhuis ook van plan is ook occasions van derden in te kopen en eventueel uit het buitenland te importeren om het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de vraag en wensen van zijn klanten.

Naast de verkoop van occasions is er een werkplaats die zal worden uitgebaat door Profile tyre center .

Met liefst negen bruggen neemt dat bedrijf straks alle onderhoudswerk aan zowel nieuwe als tweedehands leasewagens voor zijn rekening. Een autoverhuurbedrijf (Quick rental service) en een wasstraat zijn ook ook beschikbaar voor de klant. Met diverse partijen wordt nog onderhandeld over andere diensten.

Wat kan de consument zoal verwachten? Allereerst wordt er gewerkt met vaste prijzen van de occasions. Onderhandelen is er niet meer bij. Ook niet over de inruilprijs van de eigen auto. Die inruilprijs kan de consument zelf opzoeken in de showroom met behulp van drie verschillende databases. Op basis daarvan komt er een objectieve prijs tevoorschijn.

Wat de service betreft ondergaan alle auto’s voor aflevering aan de klant een uitgebreide check die volgens Profile de gemiddelde grote beurt overstijgt. Daarnaast krijgen alle klanten van Autoborg een service- en garantieconcept. Daarin zit onder meer tien jaar lang gratis APK.

De prijzen van de occasions moeten laag worden gehouden door het grote volume waarover Autoborg kan beschikken en door een hoge omloopsnelheid. Binnen maximaal twee dagen moet de uitgediende lease-auto in de showroom staan en in hooguit dertig dagen worden verkocht. Autoborg moet een soort Mediamarkt worden op autogebied.

De benodigde verkopers werft Nienhuis niet in de autobranche. „Ik zal ze eerder in de horeca zoeken. Internet heeft ook in onze bedrijfstak veel dingen veranderd. In de showroom kent een potentiële klant alle details van de auto al. Of hij is er niet in geïnteresseerd.”

Nienhuis wil in de Autoborg geen typische autoverkopers maar gastheren en -vrouwen. „Ze zullen ook niet in kostuum lopen, zoals de gemiddelde autoverkoper. Daarmee schrik je alleen maar klanten af.”

    • Bart Luteijn