Eenvoud is de troef van Startpagina

Na tien jaar groeit het aantal bezoekers van Startpagina.nl nog steeds. Vooral onervaren internetgebruikers zijn er erg blij mee, zelfs in het tijdperk van Web 2.0

Startpagina.nl bestaat tien jaar. De homepage met een verzameling handige links heeft inmiddels 5.700 dochterpagina’s. Het uiterlijk van Startpagina doet wat verouderd aan, maar het is nog altijd de tweede website van Nederland. Alleen de advertentiesite Marktplaats heeft een groter bereik, volgens cijfers van de Stichting Internetreclame (STIR).

Startpagina, in 1998 opgericht door Durk Jan de Bruin, bereikt ruim 36 procent van de Nederlandse internetgebruikers boven de 13. De bezoekersaantallen blijven nog steeds groeien. 21 januari van dit jaar bereikte de site met ruim 5,1 miljoen opgevraagde pagina’s op één dag een record. In februari trok Startpagina 73,6 miljoen bezoekers, die samen 126,2 miljoen pagina’s bekeken.

De Bruin, in de jaren negentig student wiskunde en informatica in Leiden en projectleider e-commerce, begon Startpagina omdat hij merkte dat onervaren internetgebruikers vaak de weg kwijtraakten op het web. De Bruin had zijn vader als de stereotiepe onervaren internetter in het achterhoofd, toen hij zijn 'afstandsbediening voor het internet’ ontwikkelde.

Startpagina was meteen een groot succes. De site groeide al snel uit tot een echt bedrijf en voor de onderneming De Bruin boven het hoofd groeide, verkocht hij die in 2000 aan het toenmalige VNU. Startpagina maakt nu deel uit van Ilse Media, de nieuwe-mediatak van Sanoma Uitgevers. De Bruin is nog steeds verbonden als adviseur aan de site. Het dagelijks beheer ligt in handen van Carlo van Houtum van Ilse Media.

Eenvoud is de grootste kracht van Startpagina. ,,De Amerikaanse kreet Keep It Simple Stupid vat onze filosofie goed samen”, zegt Van Houtum. „We gaan heel zorgvuldig met veranderingen om en kijken goed naar de verwachtingen van onze gebruikers.” De sobere site is overzichtelijk en biedt links naar onder meer nieuwssites, webwinkels, vergelijkingssites en sportsites. De dochterpagina’s, die maandelijks gezamenlijk 25 miljoen pagina’s zien aangeklikt worden, hebben ieder hun eigen thema. Zo zijn er Startpagina-dochters over Boer zoekt vrouw, labradors en digitale camera’s.

Eind februari lanceerde internetondernemer Dirk van der Heijden een Web 2.0-versie van Startpagina, Gemzies geheten. De naam is afgeleid van gems (Engels voor juweeltjes). Van der Heijden noemt het „de innovatieve opvolger van Startpagina.”

De nieuwe site kent net als Startpagina themapagina’s. Die van Gemzies brengen niet alleen de beste links op een bepaald gebied bij elkaar, maar ook de beste weblogpostings, wiki’s, fora, boeken, foto’s en video’s.

Een groot verschil met Startpagina zijn de interactieve toevoegingen van Gemzies. De nieuwe site heeft niet alleen naar Startpagina gekeken, maar ook naar andere populaire sites zoals de sociale bookmarksite Delicious en de nieuwssite Digg.

„Bij Gemzies kunnen gebruikers net als bij Delicious tags (trefwoorden) toevoegen om content te structureren. Ze kunnen ook net als bij Digg hun waardering voor content uitspreken, zodat bepaalde links en artikelen boven komen drijven”, zegt Van der Heijden.

Carlo van Houtum van Startpagina ziet Gemzies niet als een concurrent. „Ik vind het een mooi initiatief, dat ik zeker zal blijven volgen”, zegt Van Houtum. „Voor de gebruikers van Startpagina biedt Gemzies te veel informatie op één pagina. Weblogs en fora vind je ook bij Startpagina, maar ze worden bij ons gescheiden van de linkverzameling. Men gaat juist naar Startpagina toe vanwege de overzichtelijkheid.”

Toch is Startpagina ook toe aan een uitbreiding, meent oprichter Durk Jan de Bruin, die Ilse Media sinds de verkoop adviseert. „Er bestaan plannen voor een persoonlijke pagina waarbij je je eigen links kunt onderbrengen. Een soort kruising tussen Startpagina en Delicious”, vertelt De Bruin.

Navigeer vanaf startpagina.nl of gemzies.com

    • Marie-José Klaver