Verhaal vergeten

Een buitenaardse invasie (in Independence Day) of het klimaatprobleem (in The Day after Tomorrow); eigenlijk is regisseur Ronald Emmerich filmisch niets te gek of onoverkomelijk. En hij weet er meestal ook nog het soort filmspektakel van te maken waardoor meteen weer duidelijk is dat de oorsprong van het medium op de kermis lag. In 10.000 B.C. gebruikt hij de nieuwste foefjes op het gebied van computer generated images (CGI), om reuzentijgers en struisvogels over het Afrikaanse continent te laten denderen en tienduizenden in de computer vermenigvuldigde prehistorische stamleden van het huidige Zuid-Afrika naar Egypte te laten marcheren, om onder leiding van de semi-mysterieuze D`Leh een geroofd meisje te bevrijden. Maar een groots en meespelend verhaal wil 10.000 B.C. maar niet worden, al heeft het iets fascinerends om ruim anderhalf uur lang een stelletje Lenny Kravitz-lookalikes met speren door de Afrikaanse savannes en woestijnen te zien rennen. Er zijn mensen die menen dat de toekomst van de film in dit soort producties ligt: te groot en overweldigend om op een computerscherm of iPod tot hun recht te komen. Maar dat gaat niet erg opschieten als het vermogen om een spannend verhaal te vertellen niet gelijk op gaat met de ontwikkeling van de special effects. Op dat punt is weinig vooruitgang geboekt sinds, pak `m beet, Raquel Welch in 1966 door een holenman achterna werd gezeten in One Million Years B.C.

10.000 B.C. Regie: Ronald Emmerich. Met: Steven Strait, Camilla Belle. In: 92 bioscopen.