NMA bekijkt overname van Gouden Gids

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) geeft nog geen toestemming voor de overname van Truvo Nederland, uitgever van Gouden Gids, door European Directories, uitgever van De Telefoongids.

De NMA wil eerst de consequenties voor de adverteerders in de naslagwerken onderzoeken. Dit verklaarde de NMA gisteren na een eerste onderzoek.

European Directories beoogt met de overname van Truvo een fusie van De Telefoongids en Gouden Gids, zowel op papier als online. Deze fusie kan volgens de NMA een beperking van de concurrentie op de advertentiemarkt tot gevolg hebben. In de papieren versie zou bijvoorbeeld een tekort aan advertentieruimte kunnen ontstaan en de onlinevariant zou een te sterke positie op de advertentiemarkt kunnen krijgen. De NMA gaat ook onderzoeken of sprake is van concurrentiedruk tussen advertenties in druk en op het web.

Volgens European Directories levert de samenvoeging van beide naslagwerken juist een voordeel op voor adverteerders, door het grotere bereik van de advertenties. De woordvoerder van het bedrijf verklaart dat er weinig overlap is tussen de adverteerders van De Telefoongids en Gouden Gids. Over de problematiek die de reductie van advertentieruimte en de toename van het aantal adverteerders behelst, wil hij geen commentaar geven.

European Directories, aanbieder van gegevensbestanden, kondigde in december 2007 aan de Nederlandse tak van concurrent Truvo te willen overnemen. De NMA onderzoekt overnames van bedrijven, als de partijen afzonderlijk meer dan 30 miljoen euro per jaar genereren binnen Nederland. European Directories wil de twee naslagwerken onder meer samenvoegen, omdat consumenten de voorkeur zouden geven aan één telefoonboek. Het is nog niet bekend of de merknaam Gouden Gids ten onder gaat bij de fusie.

Truvo stond tot vorig jaar bekend als World Directories, Truvo Nederland als Gouden Gids BV. In 2004 kochten de Britse investeringsmaatschappijen Apax en Cinven World Directories voor 2 miljard euro over van informatieconcern VNU.