Linkin Park live: mobiel omhoog!

Phonecam bootlegs, oftewel zelfgemaakte filmpjes van concerten, zijn erg populair.

Platenmaatschappijen en artiesten zijn niet blij met slechte filmpjes op het web.

Live-optreden van Linkin Park. De band biedt concertbezoekers een ‘digitaal souvenir’ aan. Foto AFP Chester Bennington (C), singer of the US band "Linkin Park", performs on stage 16 January 2008 at the TUI Arena in Hanover, central Germany. The band actually tours Germany with its programme "Minutes to Midnight". AFP PHOTO DDP/NIGEL TREBLIN GERMANY OUT AFP

Het commentaar is kort maar krachtig: „F*ck tht was awesome”, reageert een YouTube-bezoeker op een filmpje van een Iron Maiden-concert in Sydney, Australië. De video, gemaakt met een telefoon vanuit de zaal, staat op zijn kant. Het geluid is slecht, het beeld trilt en af en toe is een glimp van het podium te zien. Maar al is deze illegale opname van beroerde kwaliteit, toch staan er een dag na het bewuste Iron Maiden-concert meer dan tien van zulke phonecam bootlegs op videosite youtube.com.

Niemand kijkt er nog van op als tijdens een popconcert de mobieltjes de lucht in gaan om te filmen. „Ik snap niet wat je er aan hebt”, zegt een medewerkster van de Amsterdamse popzaal Paradiso. „Je ziet alleen een stipje in de verte.” Zoals de meeste poppodia gedoogt Paradiso de telefoontjes, hoewel het maken van geluid- en filmopnames tijdens optredens meestal niet is toegestaan. Maar de kwaliteit van de cameratelefoons wordt beter en – belangrijker – fans gebruiken internet om de filmpjes met elkaar uit te wisselen. Er bestaan websites die volledig gewijd zijn aan fan cams. Niet alleen van de optredens zelf: zo wisselt een groepje U2-fans opnames van soundchecks uit.

Bij populaire bands als Linkin Park neemt de bootlegrage serieuze vormen aan. Voer in YouTube de woorden Linkin Park, live en 2008 in, en honderden zelfgemaakte filmpjes komen naar boven. Ze zijn bijna allemaal van slechte kwaliteit, maar één „super qualität” filmpje van een Duits concert oogt al bijna zo goed als een opname van een volwaardige videocamera. Inmiddels voert Linkin Park een restrictief beleid in de concertzaal. Bij een optreden in Ohio raakte een filmende Amerikaanse fan onlangs zijn telefoon kwijt – in beslag genomen door een oplettende zaalwacht.

Linkin Park trad onlangs op in de Apple Store in New York om een nieuw muziekproduct aan te prijzen: het digitale souvenir. Het optreden werd opgenomen en is sinds afgelopen week als een digitaal pakket te koop in de iTunes Store, Apple’s online muziekwinkel. Linkin Park-gitarist Mike Shinoda ziet het digitale souvenir als een antwoord op de cameramobieltjes: „Deze opnames gaan door de handen van onze eigen mixer en klinken zoals onze live-plaat zou moeten klinken.”

Amerikaanse concertbezoekers kunnen bij het bestellen van de tickets al aangeven of ze een ‘digital souvenir pack’ willen hebben. Na afloop kunnen ze live-versies van de gespeelde nummers downloaden met foto’s van het optreden.

„Het is goed dat er een toegankelijk alternatief is voor die zelfgemaakte filmpjes”, vindt Wouter Rutten van NVPI, de branchevereniging van de Nederlandse entertainmentindustrie. Een digitaal pluspakket kan de afnemende inkomsten uit de cd-verkoop compenseren. „Al een tijdje proberen platenmaatschappijen te participeren in de live-concerten van hun artiesten, om toch nog wat geld te verdienen.”

Universal maakte vorige week bekend dat het live-registraties van zijn artiesten wil gaan exploiteren. Dat doet het label in samenwerking met Fabchannel.com, de videosite die onder meer optredens in Paradiso vastlegt. Volgens Thierry van Engelen van Universal staat de samenwerking met Fabchannel los van de bootlegs die het publiek met cameramobieltjes maakt. „De wijze waarop de muziekfan zijn of haar muziek wil consumeren is enorm aan het veranderen, en daar proberen we beter op in te spelen.”

Zal met een download en een mooie video-opname achteraf het aantal illegale filmpjes verminderen? „Het is lastig om in een volle zaal een paar filmende mensen te controleren”, zegt Rutten van de NVPI. „Je weet niet of mensen alleen voor zichzelf aan het filmen zijn, of het op YouTube zetten. En het is niet eenvoudig om een filmpje van YouTube te laten verwijderen.”

Soms fouilleert een band aan de deur, weet een medewerkster van de Utrechtse popzaal Tivoli: „Ik was bij Coldplay in de Melkweg en daar moest iedereen zijn mobiel inleveren. Er werd die avond materiaal gespeeld van een nieuw album dat nog niet uit was en dat mocht per se niet uitlekken.”

Kijk op nrcnext.nl/links voor voorbeelden van bootlegs van mobiele telefoons

    • Marc Hijink