Google mag Doubleclick kopen voor 2 miljard

Google mag het online advertentiebedrijf DoubleClick overnemen. Eurocommissaris Neelie Kroes (Mededinging) heeft na een diepgravend onderzoek haar goedkeuring gegeven. Consumenten en concurrenten worden volgens haar niet de dupe van de samenvoeging van beide concerns.

Google, bekend van de internetzoekmachine, wil DoubleClick kopen voor 3,1 miljard dollar, omgerekend ongeveer 2 miljard euro. DoubleClick is gespecialiseerd in zogenoemde banners en pop-ups, waarmee adverteerders reclame kunnen maken op het internet. Dat is een gebied waarop Google nauwelijks een rol speelt. Het laat alleen simpele advertenties zien bij de zoekresultaten, terwijl DoubleClick juist op de mooiere websites actief is.

De overname van DoubleClick lag onder vuur van concurrenten van Google, zoals Microsoft en Yahoo. Ze zeiden dat Google een te sterke positie zou krijgen, maar daar kan Kroes zich niet in vinden. Google en DoubleClick bevinden zich volgens haar nauwelijks in elkaars vaarwater. De Amerikaanse antikartelautoriteiten hebben vorig jaar al hun fiat gegeven aan de overname.

Enkele politici en de Europese consumentenbond waren bezorgd dat Google met DoubleClick te veel te weten zou komen over het surfgedrag van internetters. D66-Europarlementslid Sophie in ‘t Veld vreest voor de gevolgen als de informatie in verkeerde handen zou vallen. Kroes zegt echter de overname niet te kunnen blokkeren wegens de privacyzorgen.

De markt voor online advertenties is behoorlijk in beweging de afgelopen periode. Google en Microsoft hebben een heftige strijd gevoerd om DoubleClick, die uiteindelijk in april vorig jaar in het voordeel van Google werd beslecht. Microsoft kocht vervolgens het advertentiebedrijf aQuantive voor 6 miljard dollar. Ook Yahoo en AOL hebben online advertentiebedrijven gekocht.