EU: Google mag Doubleclick overnemen

Google mag het online advertentiebedrijf Doubleclick overnemen. Eurocommissaris Kroes (Mededinging) heeft gisteren haar goedkeuring gegeven, na een diepgravend onderzoek dat bijna een half jaar heeft geduurd. Consumenten en concurrenten worden volgens haar niet de dupe van de samenvoeging van beide concerns.

Google, bekend van de internetzoekmachine, heeft de overname van 3,1 miljard dollar (2 miljard euro) gisteren meteen afgerond. De Amerikaanse mededingingsautoriteiten gaven vorig jaar al hun fiat aan de overname.

Concurrenten van Google, zoals Microsoft en Yahoo, hadden in Brussel geklaagd over de overname van Doubleclick. Volgens hen zou marktleider Google een te sterke positie krijgen op de online advertentiemarkt. Daar kan Kroes zich niet in vinden. Google en Doubleclick bevinden zich volgens haar nauwelijks in elkaars vaarwater. Doubleclick bemiddelt bij de verkoop van zogenoemde banners en pop-upadvertenties, waarmee adverteerders reclame kunnen maken op internet, een gebied waarin Google nauwelijks een rol speelt. Het zoekmachinebedrijf laat alleen tekstadvertenties zien bij de zoekresultaten.

Daarom betekent de overname van Doubleclick niet dat Google een concurrent uitschakelt, concludeert de Commissie. Ook verwacht Kroes niet dat Google met Doubleclick concurrenten uit de markt zal kunnen drukken. Met Microsoft, Yahoo en het Amerikaanse AOL hebben websitebezitters en adverteerders genoeg sterke alternatieven, volgens haar.

Enkele politici en de Europese consumentenbond waren bezorgd dat Google met Doubleclick te veel te weten komt over het surfgedrag van internetters. Doubleclick verkoopt onder meer technologie om te meten hoe vaak welke advertenties op welke pagina’s worden aangeklikt. D66-Europarlementariër Sophie in ’t Veld vreest voor de gevolgen als de informatie in verkeerde handen valt. Kroes zegt echter de overname niet te kunnen blokkeren wegens privacyzorgen.

De markt voor online advertenties raakte na het bod van Google op Doubleclick sterk in beweging. Google en Microsoft hebben een heftige strijd gevoerd om Doubleclick, die uiteindelijk in april vorig jaar in het voordeel van Google werd beslecht. Microsoft kocht vervolgens het advertentiebedrijf Aquantive voor 6 miljard dollar. Ook Yahoo en AOL hebben online advertentiebedrijven gekocht.