BT houdt op met telefoons in stations

British Telecom (BT) stopt met de exploitatie van telefooncellen op de NS-treinstations. „Absoluut dramatisch onrendabel”, zijn de 330 toestellen, volgens het Britse telecombedrijf. Eind dit jaar loopt het contract met de NS af. „Als het aan ons ligt, worden de telefooncellen ontmanteld. Garanties over het voortbestaan kan alleen de NS geven”, zegt Piet van Gaalen van BT Nederland.

Woordvoerder Michiel Jonkers van de Nederlandse Spoorwegen zegt in een reactie dat de NS de service wil blijven aanbieden, „omdat een deel van de treinreizigers er nog steeds gebruik van maakt. We zijn in gesprek met een aantal partijen. Ik kan niet zeggen welke dat zijn.”

De telefoons dragen nog altijd de naam en het logo van Telfort, de gezamenlijke onderneming van BT en NS die in 1999 begon met het plaatsen van munttelefooncellen op het terrein van de NS. Concurrent KPN trok zich daarop van de stations terug. In 2000 nam BT de exploitatie van de Telfort-cellen volledig over. De afdeling mobiele telefonie van Telfort werd in 2005 overgenomen door KPN.

KPN, tot de komst van Telfort monopolist en nog steeds de grootste exploitant van telefooncellen, bracht het aantal telefooncellen vanaf 1999 met ruim tweederde terug, tot 4.250 telefooncellen nu. Telfort breidde het aantal cellen aanvankelijk juist uit. In 2005 had het bedrijf 1.200 telefoons op NS-stations. Dat aantal werd daarna fors beperkt, tot 330 nu.

Maar ook die cellen blijken nu niet rendabel. Door de opkomst van de mobiele telefoon (op dit moment gemiddeld meer dan één per persoon in Nederland) is het gebruik van telefooncellen het afgelopen decennium drastisch teruggelopen.

KPN verwijdert ieder jaar nog steeds onrendabele telefooncellen, maar het bedrijf heeft de wettelijke verplichting om één telefooncel beschikbaar te houden op elke vijfduizend omwonenden. Woordvoerder Bram Oudshoorn noemt deze regeling „uit de tijd”. Het bedrijf zou liever cellen plaatsen op plekken waar de behoefte het grootst is.

KPN wil niet zeggen hoeveel winst of verlies het bedrijf op zijn telefooncellen maakt. Een grote kostenpost is vandalisme. „Afgelopen oud en nieuw is bij één op de drie telefooncellen de ruit of deur opgeblazen of het toestel beschadigd”, zegt Oudshoorn.

Vorig jaar voerde het KPN enkele vernieuwingen door die cellen rendabeler moeten maken. Zoals lichtreclame op de zijkant van een aantal nieuwe, onderhoudsvriendelijker telefooncellen. En de plaatsing van hotspots voor draadloos internet in circa dertig cellen, voornamelijk in de buurt van grote terrassen.

‘Sms’en uit telefooncel kende ik nog niet’

‘Ik wist niet hoe een telefooncel werkte’

‘Ik kom net terug van wintersport’

‘Mijn zoon was ook zijn mobiel vergeten’

    • Thalia Verkade