Twijfels over eredivisiekanaal

Nieuwsanalyse Live wedstrijden zouden de belangrijkste inkomstenbron worden voor de clubs in de eredivisie. Lukt dat wel?

Reclamecampagne voor Studio Sport in 1996. Foto NRC Handelsblad, Vincent Mentzel Mentzel, Vincent

Live voetbal via de set-top-box, het kastje van de betaaltelevisie, dat moest de belangrijkste inkomstenbron worden voor de clubs in het Nederlandse betaalde voetbal. Eredivisie CV, het samenwerkingsverband van de achttien eredivisieclubs, verwachtte fors hogere biedingen op de uitzendrechten voor het voetbal dan drie jaar geleden. De aankondiging van gisteren dat de clubs een eigen eredivisiekanaal willen beginnen, wijst erop dat geen enkel mediabedrijf het enthousiasme van de clubs deelt. Althans: niet genoeg om er fors in te willen investeren.

In één miljoen huishoudens zou de bereidheid bestaan een extra bedrag – per wedstrijd of per maand – te betalen om rechtstreeks eredivisiewedstrijden te kunnen zien, zo wees eigen onderzoek van Eredivisie CV uit. Nu hebben een kleine kwart miljoen huishoudens een abonnement op rechtstreeks voetbal via Tele2, dat de live rechten heeft. Indirect tellen bij dat aantal ook kijkers van KPN Digitenne en Sport1 van CanalDigitaal mee.

Veel commercieel succes lijkt Tele2 niet te hebben met het voetbal. Het Zweedse moederbedrijf maakte recent een verlies over 2007 bekend van 32 miljoen, waaronder een negatief bedrijfsresultaat in Nederland.

Eén miljoen potentiële kijkers naar live wedstrijden lijkt veel. Het is een derde van de drie miljoen huishoudens (43 procent van alle huishoudens in Nederland) die op dit moment een digitaal televisieabonnement hebben. Zij moeten dan bovenop dat abonnement nog een extra pakket-met-voetbal aanschaffen.

Kijkend naar de trage ontwikkeling van digitale televisie in Nederland lijkt dat voor veel kijkers een stap te ver. Zij nemen genoegen met hun kabelabonnement en het grote, brede aanbod van ander live voetbal uit bijvoorbeeld Duitsland en Engeland.

Groot-Brittannië wordt altijd genoemd als voorbeeld voor de Nederlandse situatie. In Engeland ontvingen de clubs 2 miljard euro van betaalkanalen BSkyB en Setanta voor drie jaar live rechten op de Premier League, de hoogste voetbalklasse in Engeland.

Maar Nederland is geen Engeland. De Engelsen zijn voetbalgekker dan Nederlanders, maar ook is de markt veel groter en is betaaltelevisie veel meer ingeburgerd. Van de ruim 21 miljoen Britse huishoudens heeft 85 procent een digitaal tv-abonnement (onder meer per satelliet). In Nederland is dat 43 procent. Nederland is veel beter bekabeld: 85 procent kijkt hier – voornamelijk analoog – naar beelden die via de kabel binnenkomen, tegenover 20 procent in Groot-Brittannië.

Eredivisie CV gaat de komende weken waarschijnlijk meer details bekendmaken over het plan voor een eigen voetbalkanaal. Klanten van Tele2, Digitenne en Sport1 lijken in ieder geval niet hun abonnement op te hoeven zeggen. Het nieuwe eredivisiekanaal moet ook te zien zijn via die zenders. De clubs gaan in ieder geval samenwerken met televisieproducent Endemol. Of concurrent Eyeworks Sport de wedstrijden mag blijven produceren is nog onbekend.

    • Jan Benjamin