Sommige fondsen straks onder twee namen te koop

Het vermogensbeheer van ABN Amro gaat per 1 april officieel over naar Fortis. ABN Amro was groter in de sector, maar Fortis wordt de baas.

Nu begint het echt. De divisie asset management van ABN Amro, beter bekend als vermogensbeheer, zal per 1 april juridisch onderdeel zijn van Fortis Investment. Het is de eerste concrete stap in de opdeling van wat eens de grootste bank van Nederland was. De komende 2 jaar volgt de rest. Dit is het gevolg van de overname vorig jaar van ABN Amro door Royal Bank of Scotland, Fortis en het Spaanse Santander.

Het afsplitsen van asset management kon zo snel, omdat het splitsen simpeler bleek dan bij andere divisies. Dit komt doordat de onderdelen bij beide banken vrij autonoom opereren, zei Richard Wohanka, topman van Fortis Investments gisteren. „Er is een groot saamhorigheidsgevoel tussen de twee onderdelen. Wellicht komt het doordat we allebei uit kleine landen komen, onze ego’s zijn niet zo groot.”

De Brit sprak tijdens de presentatie van de jaarresultaten van Fortis Investments in Amsterdam. Pikant detail is dat de bankdivisies zijn gevestigd in gebouwen die pal naast elkaar liggen, vlakbij de Arena. „We zullen een plek vinden voor de nieuwe entiteit in één van beide gebouwen”, zei Wohanka.

Het grote probleem bij de samenvoeging was het kiezen voor mensen en producten. Er waren beleggingsteams die uniek waren: de andere bank was niet aanwezig in de sector of het land. Dit gold bijvoorbeeld voor India. „Fortis was niet actief met vermogensbeheer in India, maar we wilden dit wel graag, en het plan was om dit in 2007 of 2008 te gaan opzetten. Maar om een positie vanaf de grond op te bouwen in India is erg duur. Nu hoeft dat niet meer. ABN Amro zit in India”, aldus Wohanka. „Met de integratie van ABN Amro asset management versnellen we de ontwikkeling en groei van Fortis Investments met drie jaar.”

Bij andere onderdelen moesten keuzes worden gemaakt, simpelweg omdat er twee teams waren die hetzelfde deden. De afgelopen maanden morde de centrale ondernemingsraad van ABN Amro. Er gingen meer banen verloren dan gedacht, becijferde NRC Handelsblad – volgens Fortis blijft het bij 500 van de 2.600 – en er zou vaak worden gekozen voor Fortismensen. Volgens Wohanka is dit niet zo bij de samenvoeging van vermogensbeheer. In ieder geval niet bij de keuzes voor de beleggingsfondsen en de teams die ze aansturen. „Er is een commissie gevormd bestaande uit de twee chief investment officers van ABN Amro en de investment officer en een tweede persoon van Fortis. Zij zijn de teams langsgegaan waar de activiteiten overlapten en zij hebben de keuzes gemaakt. Uiteindelijk kwam het uit op ongeveer 50-50. Dat was niet het plan, maar het kwam zo uit.”

De nieuwe entiteit wordt de grootste partij in Nederland en vergroot de geografische spreiding. Fortis Investments, want zo heet de nieuwe vermogensbeheerder straks officieel, zal circa 240 miljard euro onder beheer hebben en actief zijn in dertig landen. Was Fortis tot nu toe niet aanwezig in Latijns Amerika en en erg gericht op Europa, de nieuwe vermogensbeheerder zal een positie hebben in Zuid-Amerika en de samenvoeging versterkt de activiteiten in de opkomende markten als Rusland, Azië en het Midden-Oosten.

In het topmanagement van Fortis Investments is de verdeling ongelijker. Van de tien mannen die de leiding hebben – inclusief Wohanka – zijn er slechts drie met een verleden bij ABN Amro: de topman voor vermogensbeheer Europa, hoofd institutionele klanten en het hoofd marketing. Wohanka benadrukte gisteren dat de toplaag ook gemengd is. „We hadden laatste grote een senior management vergadering. Van de honderd aanwezigen kwamen er 51 van ABN Amro.”

De naam ABN Amro zal niet helemaal verdwijnen uit de wereld van beleggingsfondsen. De meeste zullen alleen de naam dragen van de nieuwe entiteit, maar Fortis zal een aantal fondsen onder beide namen blijven aanbieden.

Fortis heeft de naam van de Nederlandse bank overgenomen toen het consortium ABN Amro afgelopen herfst inlijfde. De naam blijft bestaan als consumentenbank: de Fortis-branches in Nederland gaan ABN Amro heten, omdat die bank in dit segment veel groter is dan het Belgisch-Nederlandse concern, en het merk sterker. De bekendste en populairste ABN Amro fondsen zullen na de volledige integratie later dit jaar onder beide merknamen worden verkocht.

    • Heleen de Graaf