EADS lijdt nog verlies, maar is crisis te boven

EADS, het moederbedrijf van Airbus, heeft vorig jaar een verlies geleden van 446 miljoen euro. Dit bleek vandaag tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Parijs. De vertraging in de aflevering van de superjumbo A380 en het militaire transporttoestel A400M leverde het bedrijf een hoge kostenpost op. Ook de hoge koers van de euro speelde EADS parten, omdat vliegtuigen worden afgerekend in dollars.

Topman Louis Gallois toonde zich niettemin optimistisch: EADS maakte weer winst in het vierde kwartaal (259 miljoen tegen een verlies in hetzelfde kwartaal een jaar eerder van 768 miljoen). En het bedrijf sleepte samen met zijn Amerikaanse partner Northrop Grumman eind vorige maand een reuzenorder binnen van het Pentagon voor de levering van tankervliegtuigen, ter waarde van 23 miljard euro. Analisten denken dat EADS de ergste crisis nu te boven is.

EADS werd in 2000 opgericht en is een in Nederland geregistreerde nv. De Franse staat, de Franse mediagroep Lagardère en de Duitse autofabrikant Daimler hebben op dit moment samen 50 procent van de aandelen in bezit, het Spaanse staatsbedrijf SEPI heeft 5,5 procent. De rest, 44,5 procent, is vrij verhandelbaar op de beurs. Vorige week kwam aan het licht dat EADS de invloed uit andere landen wil beperken door de invoering van een gouden aandeel voor de Franse en Duitse regering. Vandaag zei Gallois hierover tegen persbureau AFP: „Ik denk dat het gouden aandeel ons kan beschermen tegen een vijandige overname. Maar het is een ingewikkeld vraagstuk en ik zit niet in de groep van aandeelhouders die zich er over buigen.” Eind mei zal een werkgroep van EADS op de aandeelhoudersvergadering komen met aanbevelingen.

Niet alleen Gallois, ook de Franse en Duitse regeringen vrezen dat andere marktpartijen via een grote aandelenactie hun invloed in EADS willen vergroten. De Russische staatsbank VEB heeft al een belang van 5 procent en Dubai International Capital, een investeringsfonds uit de Verenigde Arabische Emiraten, heeft 3,1 procent. De Russen willen ook zeggenschap hebben in EADS.