Betere koffie levert McDonalds meer winst

Russische oorlogsveteranen eten bij McDonalds in Sint-Petersburg. McDonald’s is met 31.000 restaurants in 118 landen het grootste fastfoodconcern ter wereld. Foto Hollandse Hoogte Europa, Russland , Armee , Soldaten , Soldat , Militär ,Veteranen , zweiter Weltkrieg , essen, essende Menschen Fastfood , Fast Food, Burger umsonst, Russia, military , Army , soldier, soldiers, McDonalds free-of-charge feeds veterans of Second World , War on the occasion of Victory Day. St. Petersburg, 2000 , © 2007 Sergey Maximishin / Agentur Focus / hollandse hoogte *** Local Caption *** 55003693 Hollandse Hoogte

Dankzij gestegen koffieverkopen in Amerika en de introductie van speciale hamburgers in Europa is de omzet van fastfoodketen McDonald’s vorige maand met 12 procent gestegen.

Ook de invoering van ontbijtartikelen in China en de extra schrikkeldag droegen bij aan de positieve cijfers van februari. Analisten waren opgelucht door de resultaten. Twee maanden geleden moest McDonald’s nog de zwakste cijfers van de laatste vijf jaar bekendmaken. De koers van het aandeel McDonald’s sloot op de beurs in New York met een winst van bijna 3 procent.

De verkoop was nergens sterker dan in Europa. Ook in Azië, Australië, Afrika en het Midden-Oosten stegen de omzetcijfers. De groei buiten de VS wordt vooral gevoed door de lage dollar. McDonald’s is met 31.000 restaurants in 118 landen het grootste fastfoodconcern ter wereld.

In Amerika namen de verkopen ondanks teruglopende consumentenuitgaven en hoge voedselprijzen voor de restaurantbranche toe. McDonald’s wist de Amerikaanse consument te lokken met een reeks aan producten voor 1 dollar (0,65 euro) per stuk. De laatste jaren maakt de keten zich sterk voor het terugbrengen van overgewicht onder de met name armere klanten. Het aanbieden van producten tegen sterk gereduceerde tarieven doet dit juist weer teniet omdat een stuk fruit voor veel Amerikanen nu duurder is dan een hamburger.

Ook de introductie van een nieuw product voor klanten uit Latijns-Amerika en het aanbieden van betere koffie en gekoelde koffiedranken zorgden voor hogere verkoopcijfers in de VS. Met de koffieproducten gaat McDonald’s in de VS de concurrentie aan met koffieketen Starbucks. Ook branchegenoot Dunkin’ Donuts doet dit.

In tegenstelling tot warenhuizen en supermarkten, die hun omzetten vorige maand zagen dalen, rekenen de fastfoodketens de prijsverhogingen niet door aan de klanten. McDonald’s heeft nog geen winstcijfers gepresenteerd.