Beroemd Broadway-repertoire met zorg en fantasie gebracht

‘The world goes ’round’ met van links naar rechts: Jon van Eerd, Laura Vlasblom, Tony Neef, Ellen Evers en Mylène d’Anjou Foto Roy Beusker Beusker, Roy

Show The world goes ’round, door Songs4ever. Gezien: 10/3 in Theater a/d Schie, Schiedam. Tournee t/m 10/5. Inl. www.worldgoesround.nl

John Kander en Fred Ebb schreven musicalsuccessen als Cabaret en Chicago, de grote Sinatra-hit New York, New York en meer – meer dan genoeg voor het avondvullende theaterprogramma The world goes ’round dat aan hun oeuvre is gewijd. Een elegante voorstelling, met vijf gerenommeerde zangsolisten en vijf muzikanten die geregeld de spetterende sfeer van een musicalorkest benaderen.

Het klinkt makkelijk zat: graai maar wat bekende nummers bij elkaar en succes lijkt verzekerd. Maar deze show is het tegendeel. Naar het voorbeeld van de originele compilatieshow, die ruim een jaar op Broadway heeft gestaan, wordt hier met zorg, smaak en fantasie een keuze uit het Kander & Ebb-repertoire gebracht die aantoont dat ook hun minder bekende songs op topniveau staan. Zo’n liedje als Coffee in a cardboard cup bijvoorbeeld, waarin het afglijden van normen en waarden wordt geweten aan de introductie van kartonnen koffiebekertjes. Of het al even geestige Pain, over de sores van showdansers. Steeds vloeit het sprankelende idioom van tekstschrijver Ebb volmaakt samen met de melodieuze en vaak swingende stijl van componist Kander.

Het is veeleisend repertoire. Elk woord en elke noot vergen een maximale geladenheid. Mylène d’Anjou beschikt over de ideale Broadway-strot voor de schwung van de titelsong en de dramatiek van Maybe this time (het Liza Minnelli-nummer uit Cabaret), maar maakt ook indruk met de ingehouden spanning van het verdrietige My coloring book (bekend van Barbra Streisand).

Ellen Evers, Laura Vlasblom, Tony Neef en Jon van Eerd doen echter nauwelijks voor haar onder. Niet altijd volledig vlekkeloos in hun interpretatie van de Amerikaanse teksten, maar wel vaak overtuigend. In de stijlvolle enscenering van Martin Michel vormen ze een hecht ensemble dat ook als vocal group welluidend werkt. Met een gesyncopeerd Life is a cabaret als verrassende finale.

    • Henk van Gelder