Retour Den Haag-Brussel

Illustratie Worstkeesscenario Worstkeesscenario

Praten over drugs niet in Nederlands

Het drugsbeleid is zo complex dat de Nederlandse taal tekort schiet om alle nuances te beschrijven. Minister Klink (Volksgezondheid, CDA) deed vorige week dan ook een ruimhartig beroep op beleidsengels om uit te leggen hoe het zit met de internationale drugsbestrijding.

„Bij a drugsfree world als ambitie is gekozen voor een balanced approach, met supply reduction en demand reduction.” Volgens Klink liggen het Nederlandse en het internationale drugsbeleid niet eens zo heel ver uit elkaar: „Er zijn guiding principles aangenomen, die wezen in de richting van risc reduction, wat in het verlengde ligt van wat wij verstaan onder harm reduction.”

Maar ook in het Engels kon Klink zijn ei niet kwijt. Dogmatisme in de drugsbestrijding is gevaarlijk, want „jede Konsequenz führt zum Teufel”. Het Duitse uitstapje was niet zo verrassend. Andere politici citeren graag uit Nederlandse kranten, voor de minister zijn ook de Duitse bladen een bron van inspiratie. Der Spiegel en Die Welt hebben al vaker de eer gehad genoemd te worden in het Nederlandse debat.

De conclusie van die avond: drugsbeleid is voor de maatschappij een belangrijk moral issue . Om er zeker van te zijn of het drugsbeleid wel werkt, beloofde de minister een assessment. (DS)

Overheid moet sneller beslissen

Wanneer de overheid niet binnen wettelijk vastgestelde termijnen een beslissing neemt moet zij voortaan een dwangsom betalen. Dat besloot de ministerraad afgelopen vrijdag op voorstel van minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) en Ernst Hirsch Ballin (Justitie, CDA). Het wetsvoorstel moet burgers beschermen tegen overheden met een gebrek aan voortvarendheid, een veel voorkomend verschijnsel. Het is de belangrijkste reden waarom er geklaagd wordt bij de Nederlandse Ombudsman.

Overigens is het idee niet van Ter Horst en Hirsch Ballin. Het wetsvoorstel om dwangsommen op te leggen is een initiatief van de Kamerleden Aleid Wolfsen (PvdA) en Ruud Luchtenveld (VVD). Voormalige Kamerleden. Wolfsen is inmiddels burgemeester van Utrecht, Luchtenveld is wethouder van Amersfoort. Het was al in 2004 dat zij met het plan kwamen een trage overheid harder aan te pakken – een hardnekkig probleem dat volgens de indieners toen al een tijdje speelde. „Signalen van regelmatige forse termijnoverschrijdingen dateren al van 1995”, stelden de parlementariërs.

Vanaf uiterlijk 1 januari 2010 zal de overheid nu dwangsommen moeten betalen. „Het heeft lang geduurd”, reageert Luchtenveld vanuit Amersfoort. „Het was een moeizaam proces. Maar gelukkig gaat het nu in 2009 in.”

„In 2010.”

„2010? Vreemd, weet u dat zeker? In de laatste versie stond dat het 2009 moest zijn.” (JW)

Commissarissen verlaten Europa

Brussel is best belangrijk natuurlijk, maar níet zo belangrijk als Nicosia. Dus toen de Cypriotische eurocommissaris Markos Kyprianou (Gezondheid) onlangs de kans kreeg om minister van Buitenlandse Zaken te worden in zijn eigen land, besloot hij de Europese Commissie te verlaten. Afgelopen vrijdag, ruim een week later, werd bekend dat de Italiaanse eurocommissaris Franco Frattini (Justitie) zijn voorbeeld waarschijnlijk volgt.

Volgende maand zijn er verkiezingen in Italië. Frattini gaat campagne voeren voor de partij van oud-premier Silvio Berlusconi. Hij heeft zijn baan nog niet definitief opgezegd. Frattini neemt een maand onbetaald verlof en wacht de verkiezingsuitslag af.

Formeel kan het, maar Europarlementariërs zijn er minder over te spreken. Jules Maaten (VVD) vindt de timing van Frattini en Kyprianou „buitengewoon slecht”. „De Commissie begint aan het laatste jaar. Besluitvorming moet nu worden afgerond, en juist op de terreinen van deze commissarissen moet er nog veel gebeuren”. Sophie in ’t Veld (D66) is het daar mee eens. Bovendien is Frattini niet zo maar iemand. „Hij behoort tot de top 3.” (JvdK)

Bijdragen van Jeroen van der Kris, Derk Stokmans en Jeroen Wester.

    • Derk Stokmans
    • Jeroen Wester