Toekomst EADS lijkt iets rooskleuriger

De defensie-industrie heeft een gevoelig karakter.

Dat is de reden dat het project dat de Franse en Duitse regeringen aan het opzetten zijn om het industriële concern EADS te beschermen tegen vijandige overnames of onwelkome aandeelhouders verstandig is. Om geo-strategische en politieke redenen, en ook op commerciële gronden. En het zou zelfs een pluspunt kunnen zijn vanuit het perspectief van de aandeelhouders.

Je kunt het een gebrek aan verbeeldingskracht noemen, maar het idee dat het Pentagon een langjarig contract van 35 miljard dollar (23 miljard euro) voor supertankvliegtuigen gunt aan een Europees bedrijf waarin bijvoorbeeld Rusland een belang van 30 procent zou kunnen bezitten, is enigszins moeilijk voorstelbaar.

Het Amerikaanse ministerie van Defensie gaf dat contract inderdaad aan EADS, het Frans-Duitse luchtvaartconcern, ondanks het feit dat een Russische bank 5 procent van het bedrijf controleert. Maar dat komt doordat het aandeelhouderspact van de Franse staat, de Franse Lagardère-groep en het Duitse Daimler het bedrijf nog steeds stevig in handen heeft. En zelfs dat heeft niet kunnen voorkomen dat het contract op forse tegenstand is gestuit van sommige Amerikaanse politici, die van mening zijn dat het concurrerende voorstel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing had moeten worden aanvaard.

Dit is des te belangrijker voor EADS omdat bestuursvoorzitter Louis Gallois, die vorig jaar het roer overnam bij het geplaagde concern, vastberaden een tweeledige strategie heeft omarmd.

Hij wil het industrieconcern verlossen van zijn te grote afhankelijkheid van Airbus door de aandacht voor defensieactiviteiten te vergroten. En hij wil investeren in regio’s zonder euro, om EADS te beschermen tegen de buitenissigheden van de wisselkoers tussen euro en dollar.

Gallois zal in zijn streven worden gesteund als zijn klanten weten dat EADS niet van de ene op de andere dag kan worden opgekocht door een Russische oligarch of een of ander onvriendelijk staatsbeleggingsfonds. Dat zou nu niet kunnen gebeuren omdat het aandeelhouderspact meer dan 45 procent van EADS controleert. Maar zowel Lagardère als Daimler zegt al lang eruit te willen stappen.

Dit betekent dat EADS zich eindelijk kan verheugen in de komst van aandeelhouders die werkelijk geïnteresseerd zijn in zijn toekomst. Dit betekent ook dat Gallois harder zal moeten werken om waarde te onttrekken aan het bedrijf, dat de afgelopen twee jaar de helft van zijn waarde is verloren. De Franse en Duitse protectionisten, die hopen dat gouden aandelen EADS tegen de globalisering zullen kunnen beschermen, staat een ernstige teleurstelling te wachten.

Pierre Briançon