Flexpoints

Leon Verhaar Breda 4-3-2008 portret Leon Verhaar algemeen directeur van Flexibility. Het-uitzendbureau.nl foto: Floren van Olden Olden, Floren van

‘Bedrijven zijn enthousiast over het fenomeen uitzenden, omdat het voor flexibiliteit zorgt. Maar over het uitzendpersoneel zijn ze niet altijd tevreden. Er zijn nogal wat mismatches. Dat komt doordat intercedenten bij uitzendbureaus vaak jong en onervaren zijn. Daardoor kunnen ze de juiste match niet altijd goed inschatten.

Bovendien is het verloop onder intercedenten groot. Intercedenten zijn vaak vrouwen. Tegen de tijd dat zij zeer ervaren zijn, krijgen ze meestal kinderen en willen ze in deeltijd werken. Dat vinden uitzendbureaus lastig, want de vestiging moet de hele dag open zijn. Dus nemen ze liever fulltimers aan. Dat die weinig ervaring hebben, nemen ze voor lief. De ondernemer die een uitzendbureau inschakelt, krijgt dan een heleboel cv’s voor zich en moet zelf maar zien of er een goede kandidaat bij zit. Het uitzendbureau doet dan eigenlijk alleen de werving, niet de selectie.

Naar mijn idee zou dat veel beter kunnen. Tegenwoordig begint bijna iedereen zijn nieuwe baan via internet. Waarom dan geen uitzendbureau op internet? Ik was directeur-grootaandeelhouder van een arbeidsbemiddelingsbureau, maar ik kreeg steeds meer zin om mijn nieuwe plannen uit te werken. Daarom heb ik me anderhalf jaar geleden laten uitkopen en ben ik met Flexibility begonnen, een virtueel uitzendbureau.

We hebben geen vestigingen, maar Flexpoints. Op die Flexpoints zitten franchisenemers. Dat zijn voor een groot deel die ervaren vrouwen tussen de 30 en 45, meestal afkomstig uit de uitzendbranche, die nu kinderen hebben en hun eigen tijd willen indelen.

Voorwaarde is dat ze minimaal 24 uur per week werken. Zij kunnen zich helemaal richten op het contact met de klant en het uitzendpersoneel en voor een goede match zorgen. Het hoofdkantoor, waar inmiddels 7 mensen werken, organiseert de rest. Dus wij zorgen voor de voorschotten om het personeel te betalen, het debiteurenbeheer, abonnementen op diverse cv-databanken, het ABU-lidmaatschap, marketingtools, noem maar op. We ontmoeten elke klant en elke uitzendkracht persoonlijk en bij het eerste gesprek gaan we altijd mee.

De formule werkt. Ik heb nu al 41 Flexpoints, maar ik weet zeker dat het er snel minstens 200 zijn.”

Wilma van Hoeflaken

    • Wilma van Hoeflaken